Leuke rommel
Van het Amerikaanse periodiek RE-search verscheen een memorabel themanummer over de schaduwzijde van de cinema: Incredibly Strange Films (RE-search Publications, San Francisco. Importeur: Island International Bookstore Amsterdam, 211 pagina's f 42, -). Of nu alle in dit boekwerk van over de 200 pagina's beschreven of genoemde films ook ongelofelijk vreemd zijn is de vraag, maar er is meestal wel wat mee. De menselijke driften staan centraal, en de duistere zijden van de menselijke geest hebben vooral de aandacht. Incredibly Strange Films bevat interviews met filmers; artikelen over genres als Beach-party-films, LSD-films, Women in prison-films, Biker-films; korte essays over afzonderlijke films; een ‘A-Z of filmpersonalities’; en achterin een uitgebreid register. De titel van dit RE-search-nummer is geïnspireerd op een film van Ray Dennis Steckler The Incredibly Strange Creatures Who Stopped Living and Became Mixed-up Zombies, een low-budget-produktie die in niet meer dan elf dagen werd gedraaid. Over regisseur Steckler vinden we prachtige anekdotes afgedrukt. Hij ging bijvoorbeeld naar bioscopen waar zijn film The First Monster Musical Ever in première ging, vermomde zich als een van de monsterlijke personages en viel op kritieke momenten in het verhaal toeschouwers aan. Over Stecklers inventiviteit zegt een collega: ‘We filmden op het strand toen een dichte mist kwam opzetten. Wat zullen we doen, Steckler? Hij antwoordde dat we de mist in het verhaal zouden opnemen.’ Na films als Sinthia: The Devil's Doll, Bloody Jack the Ripper is er alweer een nieuwe Steckler onderweg: The Hollywood Strangler Goes to Las Vegas.
Het zal duidelijk zijn dat we in Incredibly Strange Films niet te maken hebben met gepolijste kunstwerken, aan de andere kant raak je erg nieuwsgierig naar sommige films. Bijvoorbeeld in het interview met producer/acteur David Friedman. Er wordt hem eerst gevraagd naar het kunstgehalte van zijn werk, hij zegt het meer in ‘entertainment’ te zoeken: ‘De meeste mensen maken rommel, ik maak leuke rommel.’ De interviewer sluit zich bij hem aan: ‘Friedmans films zijn opmerkelijk door hun “ribpoking” humor. In Trader Hornee bijvoorbeeld parodieert hij zo ongeveer elk cliché uit de junglefilm - de verloren schat, de blanke vrouw die in het oerwoud is opgevoed, de vrouwenrovende gorilla. In The Erotic Adventures of Zorro is de held een nichterige homo overdag, en 's nachts is hij een womanizer.’
Het aardige van dit nummer van RE-search is de kritische toon waarop de samenstellers de soms wel erg gruwelijke films beschrijven. Zo lezen we in de biografietjes in ‘A-Z filmpersonalities’ over de film Bloodsucking Freaks van Joel M. Reed dat het een ‘gemene, zwakke, vrouwvijandige’ film is, ‘met weinig verheffende sociale waarden. Deze film mag de liefhebber van aberrante cinema niet missen. Reed maakt zijn films met alle geld dat hij los kan bedelen, lenen of stelen. Ondanks het low-budget zijn Reeds films (...) ongebruikelijk goed gefilmd, van geluid voorzien en gesneden.’
In de wereld van de ‘Incredibly Strange Films’ moet men het meestal doen met weinig geld. Hoe meesterlijk sommige regisseurs met deze ‘Beschränkung’ omgaan blijkt op vele plaatsen in RE-search. De personages in hun films mogen dan bezeten zijn van vele duivels en duistere driften, de regisseurs zelf blijken in de vele diepgravende, zeer interessante interviews slechts bezeten van één ding: film. Eén anekdote laat zien hoe ‘erkende’ filmische produkten hun schatplicht hebben aan B-films. Een serie als Charlie's Angels bijvoorbeeld blijkt geïnspireerd op T.V. Mikels' film The Doll Squad (alias Seduce and Destroy). Charlie mag dan drie ‘angels’ hebben en de ‘doll squad’ bestaat uit acht langharige schonen: de naam van één ‘angel’ is toevalligerwijs ook die van een ‘doll’: Sabrina. RE-search Incredibly Strange Films is een caleidoscopisch boek over de basis van low-budget-B-films, waarzonder de moderne cinema nooit zou zijn geworden zoals die nu is. Met onthutsende foto's en reprodukties van prachtige affiches.
AJ