Vrij Nederland. Boekenbijlage 1986
(1986)– [tijdschrift] Vrij Nederland– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 13]
| |
A Cast of Killers door Sidney D. Kirkpatrick Uitgever: Dutton, 301 p., f56,70 Importeur: Van DitmarR. FerdinandusseHollywood is altijd een poel van verderf geweest. Een Sodom en Gomorra waar schandelijke dingen gebeurden. En al vroeg begrepen ze in die stad dan ook dat er fatsoenscodes moesten komen, en vooral dat slechte publiciteit niet goed was. Het eerste grote schandaal greep plaats in 1921, tijdens een groot feest waar uitbundig gezopen werd. Een jonge actrice kreeg zulke heftige pijnaanvallen dat ze naar het ziekenhuis moest. Ze verklaarde te zijn aangerand door de gastheer, de beroemde en zeer dikke komiek Roscoe ‘Fatty’ Arbuckle. Toen de vrouw enkele dagen later aan een geperforeerde blaas stierf werd Arbuckle wegens doodslag aangeklaagd. Na drie rechtszaken werd hij tenslotte vrijgesproken, maar het publiek was zo verbolgen dat zijn carrière naar de maan was. Een jaar later was er opnieuw een Hollywood-schandaal. Op een vroege ochtend treft de politie het lijk van William Desmond Taylor aan, op de vloer van zijn bungalow in Hollywood. Taylor is een bekend regisseur. Het is, naar men in de kranten kan lezen, tamelijk druk in de bungalow van Taylor als de politie er binnenkomt. Enkele employés van de filmmaatschappij zijn bezig in de open haard papieren te verbranden, de butler staat de afwas te doen, de filmster Mabel Normand zoekt in kasten naar de liefdesbrieven die zij Taylor schreef, er ligt een verzameling pornofoto's en er wordt zijden damesondergoed gevonden met het monogram MMM: het bewijs dat de vierenvijftig jaar oude Taylor een verhouding zou hebben met de nog minderjarige filmster Mary Miles Minter. Er duikt zelfs een onbekende arts op, die Taylor onderzoekt en verklaart dat de regisseur aan een maagbloeding is overleden. Pas later, als de politie het lijk laat weghalen, ontdekken ze dal er een kogelgat in zijn rug zit. Hoewel Taylor rijk is, wordt er geen geld aangetroffen, en op een gegeven moment vindt men ook sleutels die op geen enkel slot in huis passen. Uiterst verwarrend - en de affaire krijgt zoveel publiciteit dat het de twee betrokken filmsterren hun loopbaan kost. De twintigjarige MMM ziet haar carrière in de knop gebroken, en met de gevierde Mabel Normand loopt het daarna ook niet meer zo best. In de jaren die op de moord volgden zou er in Hollywood nog vaak over geschreven en naar gegist worden, maar de ware toedracht bleef onbekend. In de laatste twintig, dertig jaar is Hollywood ook ontdekt als cultureel heiligdom van de Verenigde Staten, en sindsdien is er een gigantische stroom filmboeken ontstaan. Bij al die vastleggers van het verleden was ook Sidney D. Kirkpatrick, die zich opmaakte het leven en het werk van de befaamde regisseur King Vidor te beschrijven. Vidor werd geboren in 1894 en was van zijn jongelingsjaren af al werkzaam in Hollywood. In 1979 nam hij min of meer officieel afscheid met een ere-Oscar voor zijn ‘incomparable achievements as a cinematic creator and innovator’. In zijn nalatenschap vond Kirkpatrick een kist met paperassen en tot zijn stomme verbazing zat daarin al het werk dat Vidor rond 1967 had gedaan, tot dan een witte plek in zijn biografie. In die tijd had Vidor gewerkt aan de oplossing van [vervolg op pagina 14] |
|