Vergane achterklap
Een treurige oogst van schandalen
Hollywood Babylon II door Kenneth Anger Uitgever: New American Library (Plume Book), 332 p. Importeur: Van Ditmar, f 38,60
R. Ferdinandusse
Hollywood Babylon II, staat, zo claimt de omslag, vol met onthullende foto's. Dat valt dus tegen. De onthullendste vind ik - maar je mag niet op gezichten afgaan - het kiekje waarop de oude Joe Kennedy, vader van John F. en Bobby en Ted, vereeuwigd staat met Will Hays. Die Hays werd door de gezamenlijke Hollywood-producers in 1922 naar Hollywood gehaald om de bedrijfstak een nette aanblik te geven, en hij heeft er dan ook geheerst tot in de jaren zestig, al hield hij in 1945 op met werken. Will H. Hays ontwierp (in 1930) de Motion Picture Production Code. Een grote serie regels waaraan de producent zichzelf vrijwillig moest onderwerpen. ‘Excessive and lustful kissing, lustful embracing, suggestive postures and gestures are not to be shown.’ ‘The sanctity of the institution of marriage and the home shall be upheld.’ ‘Dominees en priesters mogen niet getoond worden als criminelen of komische figuren.’ Et cetera. Met het bij de foto behorende verhaal heeft Hays verder niets van doen. Hoewel ik uren lustful naar zijn hoofd kan kijken, gaat het in de tekst over die ander, Kennedy, over wie nog eens wordt verteld dat hij een verhouding had met Gloria Swanson. Kennedy, zo staat er, besotted with lust, raakte zijn zakelijk inzicht kwijt tussen de geparfumeerde purperen zijden lakens van zijn Hollywoodse liefdesnest, want schrijven kan samensteller Kenneth Anger in het geheel niet.
Over Gloria Swanson en de oude Kennedy zijn betere en eerlijker verhalen geschreven, en dat geldt voor alle zaken die Anger in Babylon II, opdiept. Hij vertelt nog eens van Hitchcock en de blonde vrouwen, hij vertelt nog eens van het slordige leven van James Dean (tijdens de opnamen van Rebel without a Cause liep hij zich voortdurend in het kruis te krabben en iedereen dacht dat hij Marlon Brando's acteren nadeed, totdat regisseur Nicholas Ray uitvond dat hij schaamluis had), en hij staat lang stil bij alle zelfmoorden in de filmkolonie. (Weer het verhaal over Lupe Velez, de ‘Mexican Spitfire’ en minnares van onder ander anderen Gary Cooper en Johnny Weissmuller. Ze wilde, 1944, zelfmoord plegen en richtte een prachtig sterfbed in, maar werd zo misselijk van de pillen dat ze zich naar de wc sleepte en daarin, kop naar voren, verdronk. Het was het nieuwste model toilet, de Egyptian Chartreuse Onyx Hush-Flush Model DeLuxe).
Kenneth Anger, die zelf films maakt, stelde de eerste Babylon samen in 1960. Het werd in Parijs gedrukt, mocht in Amerika niet verschijnen (pas in 1975) en werd een schandaalsucces. Anger verdiende er zoveel mee dat hij naarstig opnieuw aan het verzamelen sloeg voor deze tweede bundel, die vorig jaar verscheen en nu al zijn luxe-pocketeditie beleeft. Van een gepensioneerde rechercheur kocht hij bijvoorbeeld de foto's die de man uit de politiedossiers had meegenomen, van het in stukken gesneden lijk van een vermoorde Hollywoodse prostituée; een verder nooit opgehelderde zaak. Zo heeft hij in elk geval een paar gruwelijke platen. Hij probeerde ook de foto te kopen van het lijk van James Dean op de sectietafel, maar hij vond de duizend dollar die het ding moest opbrengen te veel geld. Greta Garbo met blote borsten. Cesar Romero die Carmen Miranda tijdens een dans omhoogslingert en de camera ziet toevallig dat ze geen broekje draagt. Elizabeth Taylor in haar drankperiode, ontiegelijk vet. Het is een treurige oogst, die niks te maken heeft met Hollywood, noch met Babylon. De tekst deugt niet, en de bedoeling ook niet.
Liz Taylor
Maar toch staan er een paar foto's in, die veel met Hollywood te maken hebben. Een nooit gebruikte foto van Jean Harlow. Loretta Young op haar oude dag. En natuurlijk die van Kennedy en Will H. Hays.
■