Elegante boudoirs
Vervolg van pagina 4
keuze van zijn onderwerpen en in zijn onverhulde wijze van presentatie. Het werk is vol geheven fallussen en vervangende effecten. De meisjes weten zich ook onder elkaar uitstekend te amuseren, de huisdieren worden niet vergeten en de geest van Sacher-Masoch of Sade waart er onbekommerd rond. Alles speelt zich af in een wereld van pruiken, hoeden en verfijning, in hoogst elegante boudoirs of in tuinen van grote pracht. De stijl zou zonder Beardsley ondenkbaar zijn. De lijnvoering en de stippeleffecten, het zwart-wit contrast en de soms vloeiende grijzen, de vaak exuberante details: Bayros heeft duidelijk de invloed ondergaan van zijn jongere voorganger.
De wereld van Bayros ontleent voor een groot deel zijn aantrekkelijkheid aan de ver doorgevoerde gratie. Het is werk dat uiteraard vraagt om een zo perfect mogelijke weergave. Inktklodders tussen de elegantie is ondenkbaar. Toch wil de Grove Press ons dat met deze uitgave aandoen.
Zonder dat het ergens staat vermeld gaat het hier om een Amerikaanse druk van een nog steeds verkrijgbaar werk dat in 1971 onder de titel Erotische Graphik bij Gala in Hamburg is verschenen en in 1978 als Bayros Zeichnungen door Melzer in Dreiech is uitgebracht. Ook is er nog een vrijwel identieke Duitse uitgave geweest, genoemd naar de eerste tekeningenserie, Fleurettens Purpurschnecke. Van de kwaliteit van deze voorgangers is bij de Grove Press weinig meer over. Bij de zwart-wit tekeningen is dat vaak niet meteen duidelijk, maar na een forse inktvlek op een gordijn vallen steeds meer gebreken op. Voor de grijzen is de gebrekkige reproduktie fataal. In sommige afdelingen van het boek (La Bonbonnière, Pictures from the Boudoir of Madame CC) zijn de verschillende delen van een voorstelling vaak niet meer van elkaar te onderscheiden. Grote egaal zwarte vlakken maken het onmogelijk te zien wat er nu eigenlijk wordt afgebeeld. Wie in Bayros is geïnteresseerd, doet er beter aan de Gala-uitgave aan te schaffen, die volgens recente informatie nog te krijgen is. En de laster? De Amerikaanse uitgever maakt het inderdaad heel bont. Op blz. 48 wordt de slechte kwaliteit van de reprodukties toegeschreven aan de gebrekkige etstechniek van Bayros. Maar de Duitse uitgaven laten zien dat het heel anders kan. Het eigen falen wordt de markies in de schoenen geschoven. Hij zal zich zwijgend hebben omgedraaid.
■