Nouvelle vague
Een mooi lijstje, zeker voor mensen die van lijstjes houden. En het lijkt ook een beetje op een uitstalling in het Rijksmuseum: de dode meesters. Want het eerste dat opvalt is dat van de twaalf geroemde auteurs er nog maar vier in leven zijn, en daarvan is Ambler al flink in de zeventig en Highsmith staat vlak voor haar pensioen. Symons zelf is geboren in 1912 (op 30 mei wordt hij 73) en hij heeft negen van de genoemde boeken tijdens zijn leven zien verschijnen, dus voor hem zijn ze ongetwijfeld geen museumstukken, maar toch ruikt zijn lijstje naar Geschiedenis. Als een keurig overzicht van de belangrijkste veldslagen die het genre als overwinningen heeft mogen boeken.
Want is het mogelijk dat iemand zowel Patricia Highsmith als Le Carré als Agatha Christie als Hammett tot de beste schrijvers rekent die hij gelezen heeft? Dat het kan zie je aan Symons, maar persoonlijk zie ik iemand die met rode oortjes Le Carré leest niet met dezelfde aandacht bezig aan het oeuvre van Highsmith. Cogans handel, bij Symons nog boven Chandler, heb ik vorig jaar massaal in de ramsj zien gaan. En zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden die aangeven dat het lijstje hierboven niet is opgesteld door een liefhebber van whodunits. maar door een kenner van het genre. Kenners zijn die mensen die weten dat alles bij Poe begonnen is, die elke vakantie weer een Chandler herlezen, die treffend kunnen opmerken dat Christie en Sayers niet zo fris over joden en Chinezen schreven en die de volgorde van de Sjöwall en Wahlöö's weten. Op zichzelf is dat heel mooi, maar het gevolg is wel dat als het gaat om de beste detectives en thrillers altijd dezelfde lijstjes verschijnen. Een kenner die een nieuwe private eye ontdekt, bijvoorbeeld in Stephen Greenleafs Dodelijke vergissing of in Jonathan Valins De kalkput zal dat altijd afmeten aan Chandlers Marlowe. En de kans dat Greenleaf of Valin op zo'n lijstje terechtkomt is dus heel klein, want eerst moet de dode meester erop. Het is heel goed mogelijk om aan te tonen dat Robert L. Duncan uit de school van Eric Ambler stamt en (bijvoorbeeld in Tempte Dogs en The Dragons at the Gate) heel wat boeken van Ambler overtreft. Maar hoe kan je Duncan op zo'n lijstje zetten zonder Ambler te noemen?
Julian Symons
Het is een droevig lot voor het genre, maar zo zal het wel altijd blijven. Elke beschouwing en handleiding begint opnieuw bij Poe en Collins en Conan Doyle en daar komen we nooit meer vanaf. Tenzij er ooit een oproep geplaatst wordt voor lijstjes waarop zeker niet de namen van Chandler en Hammett en lies en Collins
Vervolg op pagina 15