Verzamelaars
Bestaat er zoiets als een speciaal oorlogsboekenpubliek? Gerard Ridder van Omega Boek moet daar een antwoord op kunnen geven. De uitgeverij stopt sedert haar bestaan zeer veel publikaties over historische militaire operaties, nazi-schurken en dappere Engelse piloten in haar fonds. Ter gelegenheid van het gedenkjaar werd een aparte prospectus samengesteld met vijftien verkrijgbare titels, waaronder De wereld in vlammen (‘een boeiend verslag over schokkende gebeurtenissen, dat zich laat lezen als een meeslepende thriller’). Op naar Berlijn (‘lezend kruipt men als het ware in constant levensgevaar over de dorre hoogten van Sicilië, door de modder van Normandië en via de bossen van Groesbeek naar het uiteindelijke doel... Berlijn’), en Hitler, leven en ondergang van een tiran. Er moeten mensen zijn die wel pap lusten van het genre, anders zouden die boeken niet jaar in, jaar uit blijven verschijnen. ‘Ik denk,’ zegt Ridder, ‘dat het over het algemeen een ouder publiek is. We hebben er niet echt zicht op, voor zover ik weet is er nog nooit onderzoek naar gedaan. Er zijn ook verzamelaars. We hebben bijvoorbeeld van Wim Hornman De helden van de Willemsbrug uitgegeven. Daar zijn nu al een stuk of vier drukken van. Laatst belde een man op die vroeg of wij hem aan een exemplaar van de tweede druk konden helpen, dan had hij de vier drukken compleet. Vorige week kreeg ik een brief van een jongen die schreef dat hij de oorlog niet had meegemaakt, maar dat hij De helden van de Willemsbrug een goed boek vond. Daar was ik verbaasd over. We krijgen wel meer reacties, maar meestal van ouderen.’ Ridder verwacht niet dat Omega Boek in de nabije toekomst minder oorlogsboeken zal uitbrengen. Het is waar dat er langzamerhand wel érg veel titels op de markt zijn. ‘We zitten er wel een beetje mee dat iedereen er
nu opeens mee komt. Als onze vertegenwoordigers op pad gaan krijgen ze al snel te horen dat een achtste boek over concentratiekampen niet zo nodig hoeft, daar staan de planken bij de winkelier al vol van. Het is dus zaak, vroeg op de beurzen te staan waar de handelaren komen, anders zit je er lelijk naast. Dat was vorig jaar niet zo.’
De Utrechtse uitgeverij Kadmos brengt uitsluitend vertaalde werken, waarin - te oordelen naar de titels - nogal wat bloed sijpelt. Ter gelegenheid van veertig jaar bevrijding presenteert het bedrijf een 568 pagina's tellende omnibus met drie ‘spannende’, ‘meeslepende’ en ‘meesterlijke’ oorlogsromans tegen de ‘eenmalige aktieprijs’ van f 19,90. Kadmos-redacteur Henri Verschoor, gevraagd wanneer het verzadigingspunt voor dit soort lectuur bereikt zal zijn: ‘Ja, dat vragen wij ons ook wel eens af. Ik denk dat voor oorlogsboeken hetzelfde geldt als voor kookboeken. Het is onvoorstelbaar hoe dat ook maar sinds jaar en dag blijft doorlopen. Er zijn in Nederland zo'n zeshonderd erkende uitgevers en samen geven die een kleine vijftienduizend titels per jaar uit. Als je het zo bekijkt is tweehonderd boeken over de Tweede Wereldoorlog niet eens zo veel. Er is nu eenmaal een stabiele belangstelling voor dat genre, al denk ik niet dat je van een mass-market kunt spreken.’
Een uitgever is van nature gefocused op momenten die de publikatie van een nieuwe aanwinst rechtvaardigen. De biografie van een geestrijk literator verschijnt bij voorkeur honderd, tweehonderd of desnoods honderdvijftig jaar nadat de man geboren werd. Zonder aanleiding geen boek. Anderhalf jaar geleden kocht Elsevier-uitgever Toine Akveld de rechten van Adolf Hitlerstrasse, een Duits boek van de journalist Max Pierre Schaeffer. Het manuscript werd voorlopig ‘in de ijskast’ gezet. ‘Toen ik het kocht, deed ik dat met het idee dat we het boek niet binnen afzienbare tijd zouden uitbrengen,’ vertelt Akveld. ‘Het is een sfeerbeschrijving van het gewone leven in Duitsland tussen '40 en '45. Ik dacht anderhalf jaar geleden meteen dat dit een geschikt boek was om anderhalf jaar later, zo omstreeks april 1985, te publiceren.’ Sijthoff voegt acht titels aan de berg oorlogsboeken toe. Daarvan is alleen Monumenten vertellen van Erik Somers nieuw, voor het overige betreft het herdrukken. ‘Het is nú de tijd om alles wat op oorlogsgebied in het fonds zit opnieuw uit te brengen,’ verduidelijkt Sijthoff-directeur Frans Pruyt. ‘Ik denk dat we nu een culminatief moment beleven, want de belangstelling voor boeken over de oorlog is de laatste vijf jaar aanzienlijk toegenomen. In de jaren zeventig was de interesse voor dat onderwerp lang zo sterk niet. Nadat doctor Lou de Jong iedereen zeer had geboeid met zijn televisieserie over De bezetting trad er een windstilte in. De mensen wisten het wel. Nu is er een generatie ontstaan voor wie het allemaal nieuw is - ik denk dat daar de opgeleefde belangstelling op valt terug te voeren.’ Nee, anders dan Zomer & Keuning leefde bij Sijthoff geen moment de ijdele hoop op het maken van het complete, grote gedenkboek. Die tijd is voorbij, vindt Pruyt. ‘Zo'n pompeuze
uitgave deed het misschien aardig ten tijde van het nationaal kabinet, toen er een geest heerste van kom op, de handen ineen en de schouders er onder. In de tegenwoordige maatschappij slaat het niet meer aan. Die volledige overzichten zijn overbodig geworden, de meeste mensen weten er onderhand het fijne wel van.’
De manuscripten blijven toestromen. Bij Bosch & Keuning te Baam gleden twee jaar geleden persklare verhandelingen over de Jodenbuurt te Amsterdam en over kinderen van overlevenden uit concentratiekampen ongevraagd de brievenbus in. April 1985 bleek een passend tijdstip om zowel Verzamelen op het Transvaalplein van Ab Caransa als Joden zonder nummers van Anna Baum te publiceren. ‘Naarmate het jaar 1985 dichterbij kwam nam de stroom manuscripten toe,’ zegt redacteur Johan Verhulst. ‘De auteurs werden geleidelijk produktiever, leek het wel. Verwonderlijk is dat niet. We praten over mensen van middelbare leeftijd, die er nú pas toe komen om hun ervaringen op schrift te stellen.’
Bij De Fontein, een andere imprint van de Baarnse Combo-groep, arriveerden vorige week de onberispelijk uitgetypte oorlogsmemoires van een dame uit het Gooi. Redactrice Maran Olthof stuurde de zending met een beleefd briefje terug. Voorlopig biedt het fonds geen ruimte meer voor dergelijke terugblikken. Wellicht heeft de schrijfster over vijf jaar meer succes.
■