Vrij Nederland. Boekenbijlage 1985
(1985)– [tijdschrift] Vrij Nederland– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 9]
| |
Between the Eyes door Ralph Steadman Uitgever: Jonathan Cape, 240 p., f 54,05
| |
[pagina 10]
| |
te zien. Ralph Steadman is een kunstenaar die al tekenend méé- en herschrijft. De lijn die hij op het papier neerzet, wordt van beeld tot woord. De krasserige teksten vormen één geheel met de voorstelling.
Portret van Hunter Thompson
In de inleiding van het album America uit 1974 merkt de journalist Hunter Thompson, een goede vriend van Steadman met wie hij verschillende keren samenwerkte, op, dat de tekenaar ‘deel van het verhaal wordt’. Nog meer dan de als heet frituurvet van het papier spattende lijnen en vlekken blijkt dat uit deze persoonlijke, in handschrift toegevoegde teksten. Behalve cartoonist, illustrator en, in zekere mate, journalistiek schrijver, is Steadman vooral satirisch tekenaar. Daarin is hij ook het persoonlijkst met zijn heftige uitvallen tegen politieke en maatschappelijke misstanden. In de flaptekst van Between the eyes wordt over hem gesproken als een schaap in wolfskleren. Ik denk dat het net andersom is. Achter het zachtmoedige uiterlijk van Steadman verbergt zich een vinnig criticus. Ergens in zijn boek tekent hij een ontwerp voor een familiewapen ‘Bless the meek’ van een gevleugeld schaap dat zich op een verbijsterde adelaar stort. En het is jammer dat juist die ene prachtige tekening van de Watergate-hoorzittingen uit America waarop Steadman en Thompson samen op de achtergrond voorkomen, niet in dit boek is opgenomen. Want daar verschijnt de tekenaar als een duivels kereltje loerend naar zijn prooi, de leugens kotsende getuige met zijn advocaat. Evenals zijn Engelse collega Gerald Scarfe gooit Steadman potten kokende olie over zijn slachtoffers heen. Nog nasissend wordt ons het resultaat getoond: wanstaltige, opgeblazen figuren, bezoedeld met rose en rode vlekken en onontkoombaar gevangen in beschuldigende zwarte krassen. Deze extreme, anarchistische stijl heeft niet alleen met de woede van de tekenaar te maken. Het tekenen in een zo superkarikaturale maat houdt ook verband met het verschuiven van de acceptatiegrens bij het publiek. Wie de hedendaagse lezer, en zeker die van de bladen waar Steadman voor tekende, zoals Private Eye, de Observer, de New York Times of Playboy, nog wil treffen, moet zich wel bedienen van een overtreffende trap in vorm en inhoud. Het is ook niet zo, dat deze tekeningen in een wilde, ongecontroleerde opwelling worden vervaardigd. In Between the eyes vertelt Steadman iets over zijn artistieke bronnen. Met name het zien van het werk van Georg Grosz en John Heartfield en de film The age of gold van Luis Buñuel betekende voor hem de ‘real stimulus’. Deze kunstenaars hadden te maken met Dada en het surrealisme, waarbinnen een ‘omverwerping van alle waarden’ plaatsvond, zowel in poltiek-maatschappelijk als artistiek opzicht. Hoewel de tekenaar dit niet noemt, kan ook gewezen worden op zijn relatie met de kunst van zijn eigen tijd. Steadmans werk sluit artistiek aan bij dat van kunstenaars als Rauschenberg, de pop art van zijn landgenoot Hamilton en heeft eveneens te maken met de absurde humor van Monty Python. In de relatie met de grote ‘Kunst’ speelt zijn satirische werk zeker geen ondergeschikte rol. Integendeel, zijn tekeningen, evenals die van Scarfe, maar ook die van anderen als Paul Flora, Ronald Searle, Tomi Ungerer, David Levine, Sempé of Hans Georg Rauch, vormen een kunst apart. En nog voor iemand ooit gehoord had van de zogenaamde ‘Wilden’, waren het met name Steadman en Scarfe al, die hadden aangetoond hoe extreem er met lijn en kleur omgesprongen kon worden. Maar bij dit soort tekenwerk gaat het niet in de eerste plaats om een wedijveren met de museumkunst en het esthetisch haantje-de-voorste zijn. Steadman wil ons niet in maar tússen de ogen raken. Die schuttersterm klinkt agressief, maar juist in het gebied waar we getroffen worden, liggen onze hersenen. Between the eyes is met name voor routineuze politici en vermoeide intellectuelen een uitstekende stimulans om die weer eens te gaan gebruiken. ■ |
|