| |
| |
| |
Om te krijgen
Om weg te geven
Afgebroken Amsterdam, 104 verdwenen gebouwen en stadsgezichten, door Onno Boers. Uitgever: Van Gennep, 108 p., prijs f28,50
Een boek dat de lezer met lichte droefheid
vervult. Dat het Paleis van Volksvlijt
en de beurs van Zocher curieus, maar
vooral ook mooi waren en Naatje van de
Dam en de Koepelkerk aan het Leidsebosje
curieus, en zeker niét mooi waren, weten
we allemaal. Maar Banda Neira, het
Panoramagebouw in de Plantage, het
GGD-gebouwtje op het Waterlooplein en
de Sint Catharinakerk, wie weet nog hoe
schitterend die gebouwen waren en waar
al die pracht stond? Waren we maar honderd
jaar geleden geboren, denk je bij
zo’n boek, om al lezend te ontdekken dat
het merendeel van al die verwoeste
schoonheid er in de jaren vijftig nog
stond. Zo kort geleden en zo erg verleden
tijd. Waarom hebben we toen toch zo
slecht opgelet?
| |
Rotterdam in de jaren twintig, door Herman Romer. Uitgever: Europese bibliotheek, Zaltbommel, 160 p., prijs f47,50
Iedere stad verdient/heeft behoefte aan
een geïllustreerde geschiedenis en de Europese
bibliotheek in Zaltbommel heeft
om aan deze behoefte te voldoen talloze
boeken uitgegeven, waarin via dorpsgezichten
op oude prentbriefkaarten het wezen
van stad en dorp werd vertoond.
Leuk voor de bewoners van die steden en
voor de mensen die er lang geleden woonden.
De Europese Bibliotheek gaat nu
nog verder: nadat Rotterdam en al zijn
stadsdelen via oude ansichten zijn geportretteerd,
is er nu een groot boek verschenen,
over de jaren twintig. Prentbriefkaarten,
kranteadvertenties, portretten
van groepen mensen en foto’s van enigszins
fameuze gebeurtenissen vormen illustraties
bij de tekst waarin wonen, bouwen,
werken en vertier in Rotterdam aan
de orde komen. Het boek zal de Rotterdammer
goed doen.
| |
Pavlova, impressions, presented by Margot Fonteyn. Uitgever: Weidenfeld and Nicolson, 159 p., f62,70
‘Zonder twijfel was Anna Pavlova het
grootste theatrale genie dat ik ooit gezien
heb,’ schrijft Sir Frederick Ashton in zijn
voorwoord bij een groot plaatwerk over
Pavlova. Het is mogelijk om het helemaal
eens te zijn met Sir Ashton, ook al delen
we zijn theatrale ervaringen niet. Anna
Pavlova, in 1881 in St. Petersburg geboren
en in 1931 in Hotel des Indes in Den
Haag gestorven (wat Nederlanders ten
onrechte het gevoel geeft dat Pavlova ook
een beetje van ons is) was, afgaande op de
werkelijk schitterende foto’s in dit boek
een ongelooflijk mooie vrouw en echt, alle
superlatieven zijn hier op z’n plaats. Greta Garbo, Virginia Woolf en dan nog
een extra oneindige melancholie erbij:
ook mensen die niets van klassiek ballet
moeten hebben, zullen gefascineerd deze
foto’s (vaak kostuumfoto’s maar ook gewone
met een kwaad hondje erbij) bekijken
en de biografie, opgebouwd uit herinneringen
van tijdgenoten en kranteartikelen,
lezen.
| |
Marco Polo, de reiziger, zijn ongekuiste avonturen, door Gary Jennings. Uitgever: Het Spectrum, 769 p., f39,90
Er zijn stukken geschiedenis waarvan
ieder mens sinds zijn schooltijd weet
heeft, maar die daarna nooit meer spontaan
in de gedachten komen. De televisie
heeft, bij veel nadelen, de grote verdienste
dat ze die historische personen en hun
aandeel in de geschiedenis ineens tot leven
kunnen wekken. Marco Polo is zo iemand:
iedereen weet dat dat een ontdekkingsreiziger
was, maar daarmee houdt
het meestal wel op. Nu Marco in een aantal
delen aan ons vertoond wordt (op
maandagavond) weten we hoe hij eruit
zag (anders toch dan ik dacht), hoe zijn
geliefde eruit zag, realiseren we ons dat
het in Venetië speelt (het begin althans) en
wat een zwaar en avontuurlijk vak het
ontdekkingsreizen was. Precies op tijd
om de biografie (en nog wel over zijn ongekuiste
avonturen) uit te brengen, te kopen
en tussen het kijken door te lezen. Na
afloop weet te lezer veel over Marco Polo
en zijn tijd, en kan dit stuk historie weer
naar de diepe vergetelheid zinken.
Dit is Roald Dahl met zijn zusje Wendy. Wie
iets te weten wil komen over de kindertijd
deze kinderboekenschrijver leze zijn zojuist
verschenen herinneringen Boy uitgegeven
door Jonathan Cape. Met vele kiekjes en tekeningen (160 p. f34,-)
| |
Fiddler’s Moll, Life with Yehudi door Diana Menuhin, met een voorwoord van Yehudi Menuhin. Uitgever: Weidenfeld and Nicolson, 236 p., f57,25.
In 1947 gaf Diana Menuhin haar carrière
als balletdanseres en toneelspeelster op
om met de violist Yehudi Menuhin te
trouwen. Sindsdien is er een leven van reizen
en trekken begonnen aan de zijde van
haar man Yehudi. In dit boek doet ze verslag
van haar leven, waarvan de hoogtepunten
een bezoek aan Pandit Nehroe en de vriendschap met Bernard Berenson in
Florence zijn. Yehudi Menuhin schreef
zelf het voorwoord. Maar het is allemaal
een beetje een familieboek, want het merendeel
van de foto’s bestaat uit gelukkige
familiekiekjes van Yehudi, Diana en hun
twee kinderen. De tentoonstelling van het
boek wordt bepaald door de laatste zin,
waarin Diana Menuhin verklaart dat haar
leven met Yehudi ‘een hemels leven’ is.
| |
Nutcracker door E.T.A. Hoffman, tekeningen door Maurice Sendak. Uitgever: The Bodley Head, 102 p., f65,-
Honderd keer is het ballet De Notenkraker
al opgevoerd en misschien is even
veel keer het verhaal De Notenkraker van
E.T.A. Hoffman opnieuw geïllustreerd.
Maar dit keer hebben drie groten elkaar
gevonden. Maurice Sendak, schrijver/
tekenaar van vele kinderboeken waaronder
Where the Wild Things Are, kreeg de
opdracht om de schetsen voor decor en
kostuums te maken voor de opvoering
van De Notenkraker van Tsjaikovski door
het Northwest Pacific Ballet tijdens
Kerstmis 1983. Hij heeft die opdracht
aanvaard en uit die schetsen is een nieuwe
Notenkraker gegroeid: het verhaal van
E.T.A. Hoffman, geïllustreerd door Sendak.
De grote platen in het boek zijn wat
grof, en je kunt er aan afzien dat het decorschetsen
zijn. Maar wie genoegen wil
nemen met de kleine tekeningen heeft
weer een prachtige Sendak in handen.
| |
Landscape in Britain, foto's van Charlie Waite, commentaar van Adam Nicolson. Uitgever: Michael Joseph, 160 p., f64,95.
Groot-Brittannië is niet mooier of lelijker
dan andere landen, maar de camera
van Charlie Waite heeft het Britse landschap
breed vastgelegd. Van de krijtrotsen
van Dover tot de verlaten Highlands
in Schotland, met daar tussen in de Green
Pastures van Sussex. Een boek met foto’s
waarop geen steden, huizen of rommel te
bekennen zijn. Zo zou de wereld er uit
moeten zien. Toch is het geen idealisering
van de natuur, die uit deze foto’s spreekt.
Eerder is het landschap bijna abstract geworden.
In het begeleidend essay gaat
Adam Nicolson in op de manier waarop
wij een landschap begrijpen en er op reageren.
‘Als de foto eenmaal gemaakt is,’
schrijft Charlie Waite in zijn voorwoord,
‘dan voel ik een zeker verlies. Ik heb geen
zin om weg te gaan en ik neem altijd afscheid
als van een goede vriend.’ Teksten
van William Wordsworth tot en met Robert
Louis Stevenson zingen mee over de
schoonheid van Engeland.
| |
Gilbert & Sullivan, The official D’oyly Carte Picture History, door Robin Wilson en Frederic Lloyd. Uitgeverij Alfred A. Knopf, New York, prijs f78,40. Importeur: Van Ditmar, Amsterdam
In het kader ‘prachtige boeken voor de
liefhebber, maar dan ook voor de liefhebber
alleen’ scoort Gilbert & Sullivan, The
official D’oyly Carte Picture History
hoog. Gilbert en Sullivan schreven een
eeuw geleden buitengewoon luchtige opera’s
(De piraten van Penzance, De Mikado
et cetera) die door het theaterbureau
van D’oyly Carte op de planken gebracht
werden. Nazaat Dame Bridget D’oyly
Carte was zo lief om het familiearchief te
openen om er alle prachtige foto’s van
zeer vele schitterende opvoeringen van de
opera’s tot 1982 aan toe uit te lenen. De
vroegere premier Wilson (die nu Lord
Wilson of Rievaulx heet) vertelt over zijn
leven met de opera’s van Gilbert & Sullivan
en verder is het vooral plaatjes kijken.
Prachtig, intrigerend, al die verklede en
poserende zangers en dansers en koren,
tekeningen van de decors, en kostuumschetsen.
Vijftig jaar geleden verscheen de eerste druk
van F. Bordewijks ‘roman van een zender’
Bint. Ter gelegenheid daarvan heeft Nijgh &
Van Ditmar het boek in zijn oorspronkelijke
gedaante herdrukt: omslag, vette tekstletter,
zoveel wit tussen de regels dat je er door
kunt schaatsen. Harry Schotten schreef een
nawoord, (f39,50)
| |
Het land der letteren, ’s-Gravenhage, door schrijvers en dichters in kaart gebracht. Samenstelling en redactie Tilly Hermans, Harry Schollen en Lodewijk van Zonneveld. Uitgever: Meulenhoff, 159p., f29,50
Natuurlijk is er niets zo vervelend voor
een Hagenaar als om altijd geïdentificeerd
te worden met een halfdeftige ambtenaar
die zijn kunstzinnige behoeften vooral in
pluche salons bevredigt en na Couperus is
opgehouden met lezen. Dit boek bewijst
het gelijk van de Hagenaar die verwijst
naar de grote schrijvers en dichters, ook
moderne, die Den Haag tot onderwerp
van hun werk maakten. Dat Den Haag
toch wel een beetje op stand blijft, blijkt
uit het feit dat Scheveningen ontbreekt op
de voorkant van het boek, maar op de titelpagina
nog net tussen de regels van de
titel gevoegd kon worden. Scheveningen,
met dat ordinaire strand (zie ook de foto
met halfnaakte zonnebaders) en de Pier,
doet toch ook alleen buiten het seizoen
aan Bloem denken, en dan is Scheveningen
meteen ook weer zo stijlvol en Haags,
dat alle namaaknieuwbouw-Jugendstil en
hard spuitende fonteinen die mistige vlagen
melancholie niet kunnen wegwerken.
|
|