Vrij Nederland. Boekenbijlage 1984
(1984)– [tijdschrift] Vrij Nederland– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 52]
| |
Bestiarium Einde van het spel door Julio Cortázar Vertaling: prof. dr. J.A. van Praag en Barber van der Pol Uitgever: Meulenhoff, 126 & 167 p., f24,50 & f26,50
| |
Mislukte levensDe grootste en dus meest bedreigende onbekende is de dood. Hoezeer Cortázar er ook in slaagt om andere werkelijkheden dan de ons omringende, banale wereld op te roepen, aan één werkelijkheid ontkomt niemand: de dood. Moord, zelfmoord en andere, iets rustiger manieren van doodgaan vormen, ook in Cortázars latere verhalen, het grimmige decor van het spel. De dood laat in zijn onherroepelijkheid niet met zich spelen, hij is de wrede spelbreker. De dood maakt dat de mens zich schuldig voelt, al weet hij niet waarom hij schuldig is, zoals de twee passagiers in ‘De bus’ niet weten waarom de andere passagiers, die allen op weg zijn naar een begraafplaats, hen zo onheilspellend aanstaren en waarom de chauffeur hen zo agressief behandelt. In ‘Een gele bloem’ lijkt de hoofdpersoon zich te verzoenen met zijn sterfelijkheid, want hij is blij als zijn opvolger (een jongetje dat precies op hem lijkt en dat hij toevallig tegen is gekomen) overlijdt. Zo komt er tenminste een einde aan zijn ‘onbenullige, mislukte leven’. Maar als hij beseft hoe onherroepelijk zijn sterven zal zijn (‘er zou niets, volstrekt niets zijn’), gaat hij koortsachtig op zoek naar een nieuwe opvolger. Tijdens het lezen van deze verhalen krijg je even het gevoel dat je vliegt, zoals het kind in ‘Venijnen’. De klap laat echter niet lang op zich wachten: ‘het was allemaal zo echt, net of je wakker was, alleen was het gekke bij die droom dat ik altijd droomde dat ik wakker was, dat ik echt vloog, dat ik het vroeger gedroomd had maar dat het deze keer echt was, en als ik dan wakker werd was het net of ik op de grond viel, erg naar, je kon wel gaan lopen of hollen maar je hield altijd dat gewicht, na iedere sprong kwam je weer op de grond terecht.’ Achter Cortázars virtuoze spel schuilt een groots medelijden met de mens, slachtoffer van een onrechtvaardige spelbreker. ■ |
|