Vrij Nederland. Boekenbijlage 1984
(1984)– [tijdschrift] Vrij Nederland– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 13]
| |
Stars and Bars door William Boyd Uitgever: Hamish Hamilton, 255 p., f44,45
| |
PanoramischIn zijn tweede roman, An Ice-Cream War (1982), laat hij een nieuwe dimensie van zijn talent zien. Ook hier zijn er herkenbare antecedenten: zoals A Good Man veel gemeen heeft met de jonge Kingsley Amis, is An Ice-Cream War tot op zekere hoogte geënt op Paul Scott (The Jewel in the Crown) en de geweldige J.G. Farrell (Troubles, The Siege of Krishnapur, The Singapore Grip). Dat wil zeggen, het is een panoramische, historische roman, die met ironie en hoogstaande humor, door middel van de ervaringen van verschillende figuren een verrassend nieuwe kijk op de Eerste Wereldoorlog in Oost-Afrika geeft. Het is een verhaal over een enorme puinhoop, verspilling en futiliteiten, voortgestuwd door een warm begrip voor de manier waarop individuen hun alles opzuigende eigen weg door het mijnenveld van de geschiedenis banen.
Een van hen is Gabriel Cobb, een typische conventionele officier, die in de loop van het verhaal minder conventioneel wordt, en diens broer Felix, de gewild-cynische jonge intellectueel. Met Felix' scherpe maar naïeve ogen zien we een op uitsterven staande bourgeois familiekliek, bedienden van een college in Oxford, de bohémien-estheten van Chelsea en een plat-Londense hoer. Vlak voordat de oorlog uitbreekt trouwt Gabriel - het verslag van de maagdelijke huwelijksreis naar Trouville-sur-Mer is ontroerend en sympathiek - waarna hij naar Afrika vertrekt waar hij zwaar gewond raakt in een desastreuze slag en krijgsgevangene wordt gemaakt. Intussen raakt Felix in een affaire met Gabriels vrouw verzeild, een komedie over seksueel gestuntel die met haar zelfmoord tragisch eindigt. Felix neemt dienst en gaat naar Afrika om zijn broer te zoeken. Dit materiaal zou al genoeg zijn voor een respectabele roman, maar Boyd geeft ons bovendien nog inzicht in het leven van een Amerikaanse kolonist en diens Duitse buren vlak over de grens, wier lot verweven is met dat van de Cobbs, plus een groot aantal bijfiguren, waartussen een paar prachtige komische types zitten. De dood komt met zijn absurde brede grijns steeds tussenbeide om de verveling te verdrijven die, helpt Boyd ons herinneren, in een oorlog zo'n overheersende rol speelt - een verveling waarvoor wij met dit boek niet bang hoeven te zijn. Dit ambitieuze en zorgvuldige verslag van een periode, plaats en milieu is bovendien een felle satire op de oorlog en de manier waarop de Engelsen oorlog voeren; en dat is zeker geen anachronistische of overbodige literaire oefening, zoals we kortgeleden aan het conflict over de Falklands hebben kunnen zien. An Ice-Cream War kreeg in 1982 de Bookerprijs net niet, maar de voorzitter van de jury, John Carey, noemde het boek ‘een uitzonderlijke prestatie’. | |
PechvogelHet nieuwe boek van William Boyd is weer een schelmenroman rond een Engelse pechvogel in het buitenland; maar ook hierin heeft hij zich zelf op briljante wijze overtroffen. Stars and Bars is, net als de titel, korter en compacter dan zijn voorgangers, maar het is een juweeltje dat een fantastisch, nerveus, vrolijk beeld van de Verenigde Staten geeft. Dit keer is de held ene Henderson Dores, een verfrissend nieuw type pechvogel, die de ongebruikelijke hobby schermen en het ongebruikelijke beroep kunstexpert heeft. De aan de buitenkant zo gepolijste en zelfverzekerde Engelsman lijdt aan slapeloosheid, verstopping, ontembaar borstelige wenkbrauwen en diepgewortelde verlegenheid. Niet het chronische, stotterende en spuugspetterende soort verlegenheid, nee hij is gewoon ‘verlegen, net zoals de meesten van zijn landgenoten’, en Vervolg op pagina 29 |
|