Entropie
Entropy, waarschijnlijk de bekendste van Pynchons korte verhalen, gaat op en neer tussen de gebeurtenissen op twee verdiepingen van een appartement in Washington. Beneden houdt Meatball Mulligan een feestje dat steeds meer in een volstrekte chaos dreigt te ontaarden. Boven dicteert Callisto zijn gedachten aan zijn vriendin Aubade. Zij leven in een merkwaardige ruimte, die hermetisch is afgesloten van de buitenwereld, zodat alle chaos die natuur en cultuur inhouden, is buitengesloten en alle levensprocessen onder controle staan. Beneden loopt het feest verder uit de hand. In een poging het muzikale experiment nog verder uit te breiden brengt het Duke di Angeliskwartet een nieuw nummer nu spelend zonder instrumenten. ‘And the next logical extension,’ vraagt Meatball aan de leider van de formatie, Duke. ‘Is to think everything,’ antwoordt deze, ‘Roots, line, everything.’
Aan het eind van het verhaal heeft het feestgedruis het niveau van een ‘sustained, ungodly crescendo’ bereikt, en Meatball ziet zich voor de keus gesteld. Hij kan zich in de kast opsluiten en hopen dat iedereen op den duur weggaat, of de partijgangers stuk voor stuk proberen te kalmeren. Het eerste trekt hem het meest aan, maar het zal donker en benauwd zijn in de kast, en hij zal er alleen zijn. En daar houdt hij niet van. ‘So he decided to try and keep his lease-breaking party from deteriorating into total chaos.’ Zijn inspanningen hebben gedeeltelijk succes. Tegen het einde van de dag is het ergste over, zijn de meeste aanwezigen uitgeteld; ‘and the party trembled on the treshold of its third day.’ Boven heeft de ontwikkeling een tegenovergestelde keer genomen.
De lange uiteenzetting van Callisto over entropie behelst het argument waarom hij en Aubade zeven jaar gewerkt hebben om van dit appartement een volledig zelf-sluitend systeem te maken: op die wijze ontsnappen de bewoners aan de uiteindelijke gevolgen van de werking van de tweede wet van de thermodynamica, die vastlegt dat de overdracht van warmte van het ene lichaam op het andere voortgaat tot alle lichamen dezelfde temperatuur hebben. Het einde van het universum is deze ‘hittedood’, maar door zich van de wereld te isoleren valt daaraan te ontsnappen. De prijs lijkt echter de dood binnen het zelfgebouwde systeem te zijn. Aan het eind van het verhaal, als Callisto tevergeefs een vogel in het leven heeft proberen te houden door haar met zijn handen te verwarmen ziet Aubade plotseling ‘the single and unavoidable conclusion to all this’: ‘she moved swiftly to the window before Callisto could speak; tore away the drapes and smashed out the glass with two exquisite hands which came away bleeding and glistening with splinters; and turned to face the man on the bed and wait with him until the moment of equilibrium was reached, when 37 degrees Fahrenheit should prevail both outside and inside, and forever, and the hovering, curious dominant of their separate lives should resolve into a tonic of darkness and the final absence of all motion.’