FMR
In de Boekenbijlage van februari j.l. schreef Boudewijn Büch over de Italiaanse uitgever Franco Maria Ricci en het naar zijn voorletters genoemde tijdschrift FMR waarvan het eerste nummer begin 1982 verscheen. Het is een luxueus uitgevoerd tijdschrift dat volgens de aanwijzingen van Ricci zelf is vormgegeven en bevat artikelen en afbeeldingen over kunst en cultuur geschreven door de crème de la crème van de wereldliteratuur. Van de Italiaanse editie zijn inmiddels zo'n vijfentwintig afleveringen verschenen. Wie ze allemaal heeft boft. Ricci doet weinig in het klein, zodat hij eind vorig jaar zijn wieken naar Amerika uitsloeg en in een oplage van acht miljoen exemplaren een nulnummer verspreidde van wat een Amerikaanse editie van FMR moest worden, ‘The most beautiful magazine in the world’, zoals het in de advertentie heette. Wie van deze hoogmoed buikpijn krijgt kan wellicht snel genezen als hij het eerste nu verschenen nummer ziet: juni 1984. Er bestaan wel onbekrompen uitgevoerde tijdschriften, maar wellicht niet zo een als FMR: de afbeeldingen op groot formaat en van perfecte kwaliteit, op ware grootte, in detail en artikelen geschreven door kenners of liefhebbers. Ricci neemt uitsluitend adverteerders van ‘standing’, niet zelden met een snobistisch luchtje, maar dat schijnt onvermijdelijk. In het eerste nummer (162 pagina's) staan vier grote bijdragen met illustraties, als dat nog een woord is voor wat men te zien krijgt. het Bestarium van de negentiende eeuwse Oostenrijkse schilder Aloys Zötl, met tekst van Julio Cortázar; het wonder van het Farnese Theater in Parma, geheel uit hout opgetrokken en vol fresco's; de panelen met als onderwerp La fête pour la fête, een feest zonder reden opgekomen in het brein van Lodewijk XIV én de fresco's van Parmigianimo in het kasteel van Fontanellato bij Parma: de verbeelding van Ovidius' ‘metamorfose’ over Diane en Acteon.
De Amerikaanse editie is iets kleiner van formaat dan de Italiaanse. Hij kost in Nederland f22, -, verschijnt tien keer per jaar. Wat ook prettig is: op FMR treft men niet de terreur van het blokje met de zwarte lijntjes aan, (de zgn. UAC-code) wat alle omslagen van bijna alle tijdschriften al enige tijd bederft.
C.P.