In de duisternis van Manhattan
Janet Hobhouses roman over het wel en wee van ‘gay’
Dancing in the Dark door Janet Hobhouse Uitgever: Jonathan Cape, 229 p., f42,20 Importeur: Keesing
Nienke Begemann
Janet Hobhouse begon haar veelbelovende carrière met Everybody who was Anybody, A Biography of Gertrude Stein, dat door de kritiek goed werd ontvangen en een van de runners up werd voor de Pulitzer Prize. In 1982 volgde haar eerste roman, Nellie without Hugo, een mooi geschreven sociale komedie, waarin contemporaine zeden en gevoelens, vooral van vrouwen, met een geamuseerd-kritisch oog werden bezien.
Dancing in the Dark, van 1983, is een ernstiger boek, strenger in opbouw en ideeën. Het beschrijft een periode van een paar maanden in de levens van een groep Newyorkse vrienden, met als middelpunt het echtpaar Gabriella en Morgan - beiden tweeëndertig, kinderloos, hij een hardwerkende ‘young executive’, en zij een moderne versie van het kindvrouwtje, vrolijk, liberaal, lui en onverantwoordelijk. Tussen hen in heeft zich Claudio genesteld, een homofiele, artistieke, elegante kelner, die al lang circuleert onder de vrienden van het echtpaar. Claudio woont min of meer bij hen in, ook omdat zijn hoogst smaakvol ingerichte flat geen verwarming heeft. Hij slaapt op de bank in de zitkamer, omdat de logeerkamer wordt gebruikt door Kate, een vriendin wier echtgenoot is overgestapt naar een andere vrouw.
Op het punt waarop het boek begint is Gabriella alleen nog maar geïnteresseerd in het gay uitgaansleven in Manhattan. Bijna iedere avond van de week worden Morgan en zij door Claudio en zijn vrienden meegenomen naar de homobars; Gabriella lijkt betoverd door die wereld, door de façade van totaal bevrijde vrolijkheid - de implicaties van het woord gay worden in dit boek met bijtende vasthoudendheid nagetrokken - en raakt alleen maar licht van haar stuk als een van de vrienden haar een keer mee naar beneden neemt voor een kijkje in de donkere ‘fucking room’ van de disco.
Morgan is minder gelukkig met de nieuwe levensstijl die Gabriella zo onverbiddelijk nastreeft. Zijn werk, zijn portemonnee en zijn gezondheid lijden eronder, en hij vindt al dat uitgaan niet bij hen passen. Maar op Claudio, die de zorg voor het amusement en de opvoeding van Gabriella overneemt, is hij wel gesteld - Claudio vult inderdaad een ruimte in hun verhouding op.