Tom Wolfe
Bij uitgeverij Hollandia Literair verscheen Het geschilderde woord/Van Bauhaus tot ons huis door Tom Wolfe (vertaald door Ko Kooman, 212 p. f 32,50). In deze twee grote essays behandelt Tom Wolfe, de getrouwe en scherpe croniqueur van het sociale en culturele leven in Amerika, de Moderne Kunst en de Moderne Architectuur. In ‘Het geschilderde woord’ hekelt Tom Wolfe het feit dat in de moderne kunst de kunst plaats heeft moeten maken voor de kunsttheorie. De criticus van The New York Times zei eens dat voor iemand die tegenwoordig een schilderij bekijkt ‘het ontbreken van een geloofwaardige theorie een fundamenteel gemis is’. Kortom, zegt Wolfe: ‘Zonder bijbehorende theorie kan ik vandaag de dag geen schilderij meer zien.’
In ‘Van Bauhaus tot ons huis’ vraagt Tom Wolfe zich af waarom we niet de architectuur hebben die we verdienen. Wie bepaalt er hoe de gebouwen er uit moeten zien waarin we wonen en werken? Wolfe beschrijft de grote invloed die de Bauhaus-architectuur op de Amerikaanse architecten had: ‘Tot dusver was de Amerikaanse architect iemand geweest wiens taak het was de romantische fantasieën van kapitalisten samen te vatten en uit te werken. Maar in Europa kon je nu groepen architecten zien werken met de goddelijke autonomie die voorbehouden was aan de grootste genieën.’ En hoe dacht De Klant over de ontwerpen waarin hij moest wonen en werken? ‘En de klant slikte nog steeds manmoedig de bittere pil.’
(From Bauhaus to Our House is ook in Engelstalige pocket te krijgen, uitgeverij Abacus, 142 p., f 12,15. Importeur: Van Ditmar)