Een zeer voornaam kapittel in het leven van den president is de periode van zijn ziekte, die zooals wij weten, zijn motorische centra aantastte, en slechts na de grootste zelfbeheersching, de strengste zelfkontrool en na een schitterende zelf-overwinning... kon genezen worden: hier rijst voor ons, heel wat meer dan in de politieke goochelarij, een groote persoonlijkheid op het podium.
Eindelijk wordt in het boek van Ludwig de politieker, de president Roosevelt behandeld en in de eerste plaats het beruchte New Deal... dat ten slotte slechts de realiseering is van de eenvoudigste evangelische begrippen op deze praktische wereld toegepast. Maar dit New Deal wekt strijd, omdat het een wereld van corruptie, van financieele hegemonie en van onwaardige praktijken komt openrukken. Men kan het New Deal niet onder een politieke rubriek brengen: het heeft alleen met eerlijkheid en humaniteit te maken.
En waar dan Roosevelt, gezond mensch in de breedste opvatting, als de apostel van die zeer eenvoudige zeer logische leer komt getuigen, volgen wij den auteur gaarne in zijn ietwat ironische ontwikkeling van het debat tusschen oude en nieuwe opvatting.
Als dusdanig biedt het boek van Ludwig zeer veel interessante bladzijden aan en opent het werkelijk een perspektief op ongekende politieke werelden.
Maar... het komt ons voor dat dit boek nog interessanter zijn zou, en het leven van Roosevelt een meer stichtend karakter zou hebben, indien niet Ludwig de schrijver ware. Hoe Ludwig zich ook vermoeie ter verdediging: in de methode van Roosevelt ligt de kiem van een diktatuur, die in bepaalde omstandigheden, beslist die van andere diktators zou na komen. En tevergeefs spant Ludwig zich in om na een apostelheld-diktator Roosevelt, de misdadiger-booswicht-diktator Hitler voor te stellen. Door dergelijke kunstgrepen verliest een boek zijn hoogst noodzakelijke karakter: dit van objektief te zijn. Roosevelt is niet alleen een boek ten gunste van Roosevelt, het moet voor Ludwig tevens een boek zijn tegen Hitler! En om dan ‘dit’ boek te schrijven is Ludwig om bepaalde redenen niet aangewezen. Een paar maal heeft de vertaler zich genoodzaakt gevoeld door een nota, een bewering van Ludwig af te wijzen: het zou mij en evenmin den vertaler niet moeilijk vallen, op elke bladzijde een tiental nota's te stellen. De heer Ludwig beoordeelt en veroordeelt overigens toestanden, die hij niet kent. Trouwens het gaat moeilijk Roosevelt met Hitler te vergelijken: Duitschland kende een oorlog en een nederlaag! Amerika een ‘oorlogje’, een overwinning... en een geldtriomf! Beweringen als: ‘alleen een domkop kan antisemiet zijn’, vergelijke de heer Ludwig met wat hij eens over Mussolini schreef... Juist door beschouwingen, die met Roosevelt niets te maken hebben, verspeelt de heer Ludwig de welwillende aandacht van den lezer! En de moreele grootheid van Roosevelt wordt eerder neergedrukt... waar de verheerlijking tot een soort van laag en kritiekloos gevlei wordt.
Men neemt Ludwig al of niet: zijn methode heeft met een historische biografie niets te maken.
Dat buitendien de heer Ludwig menschen zien kan, en beschrijven, pleit weer uit dit boek, alhoewel effektjagerij gemakkelijk wordt bereikt in het voorbrengen van scherpe' tegenstellingen, die tusschen Oude en