Wat is belangrijker: een positieve beoordeling van een kind of een goede bespreking in de krant, geschreven door een volwassenen recensent?
‘Uiteindelijk is het oordeel van kinderen toch belangrijker. Maar dit is wel een gewetensvraag. Aan de ene kant wil ik natuurlijk goede recensies krijgen, maar het doet me vaak meer als ik toffe e-mailtjes krijg van kinderen die zeggen: “het is echt mijn lievelingsboek geworden”, of “ik ga een spreekbeurt houden over insecten omdat ik Spinder zo mooi vind”. Dan denk ik: yes! Daar doe ik het toch wel voor.’
Je schreef ook een nieuwe tekst voor kinderen op de muziek van de Matthäus-Passion, die uitgevoerd werd door het Amsterdams Bach Consort. Vanwaar die fascinatie voor klassieke werken uit de Westerse literatuur en muziek? Ben je een cultureel pedagoog?
‘Het is met klassiekers niet zozeer dat je die bij kinderen door de strot zou moeten duwen omdat ze nu eenmaal zo goed zijn. Mythes en klassiekers zijn verhalen die ontstaan zijn vanuit de noodzaak om iets duidelijk te maken of een historische gebeurtenis te vertellen. Als je op zoek gaat naar de kern van die noodzaak, dan krijg je iets heel bijzonders in handen. Als het lukt om ook kinderen daarmee te raken dan doe je meer dan het spreekwoordelijke “in een nieuw jasje steken”. Je doet er niet iets nieuws omheen, maar gebruikt juist de binnenkant van het verhaal. Ik denk dat je daar altijd naar op zoek moet gaan.’
‘Je doet er niet iets nieuws omheen, maar gebruikt juist de binnenkant van het verhaal.’
Hoe zou je de kern van de Matthäus-Passion omschrijven?
‘Het lijdensverhaal van Jezus gaat heel erg over vrienden. Ik wil niet zeggen dat ieder verhaal één kern heeft. Maar omdat ik met een kinderblik zoek, denk ik: dat is een interessant thema, die vriendschap. Jezus is heel liefdevol voor zijn vrienden, dat is ontroerend. Dat kun je goed vertellen aan kinderen, over waarom vriendschap belangrijk is en hoe die wordt doorbroken door verraad.
Toen ik eenmaal deze insteek had gekozen, ontvouwde het verhaal zich langzaam. En dan maakt het dus ook niet uit als je in de vorm extreme keuzes maakt. Van de apostelen heb ik voetballers gemaakt.’
Waar ben je nu mee bezig?
‘Een volgend boek, waarin ik iets wil doen met de verhalen van mijn vader, die met zeven broers opgroeide op de boerderij. Hollandser kan niet: op een kaasboerderij naast de molen, tussen de dijkjes. Voordat ik hierheen fietste zat ik midden in een nieuwe scène.
Verder zet ik momenteel andere projecten in de steigers, zoals de verfilming van Spinder. En ik heb plannen om een toneelstuk te maken van de Edda, ook een klassieker, maar dan uit de Noorse en de Germaanse mythologieën, over Thor en Odin. Die tra-