[Nummer 3]
Doorgaan
Laten we vooral niet tot rust komen, laten we doorgaan. Stormachtig doordringen in het land dat letteren heet. Na een jubelende jubileum- Vooys met gevestigde namen van eer en aanzien nu een fris bloeiende Vooys met aanstormend auteurtalent. In deze Vooys presenteren wij het eerste deel van een schilderachtig tweeluik met jong Nijmeegs academisch talent achter de pen. Hilde Beukers gaat op zoek naar de auteur in Naar Merelbeke en bestudeert de manier waarop deze ‘zich inschrijft in de tekst’ en zo voor de lezer uitvlucht. In dit nummer vindt u artikelen over politiek en creativiteit waarbij hekeldichten, satirische tijdschriften, traktaten en brieven door de beschreven steden en tijdperken wervelen. We gaan door, samen met de Antwerpse promovendus Matthijs de Ridder en zijn buitengewone, politieke lezing van Elsschots Tsjip / De Leeuwentemmer, een mooie voorbode van zijn binnenkort verschijnende boek. We vinden ons terug in de onstuimige straten van Bologna waar promovenda Andrea Hajek de studentenopstanden en de wisselwerking van Italiaanse literatuur en aanverwante vormen van cultuur in de jaren zeventig analyseert. Dan een interview met de naar avant-garde riekende dichter, schrijver en googlekunstenaar Jeroen van Rooij over flarf, zeep en menselijkheid. In de rubriek Uit de Kast! beschrijft Ben Peperkamp op bliksemachtige wijze zijn obsessie voor fysica en letteren tijdens een enkeltje Utrecht-Amsterdam. En wanneer bliksem en donder in wolken verdwenen zijn geeft Thomas Möhlmann ons een rondleiding in de hedendaagse architectuur der poëtica met haar schuivende puien en polemische wanden. Vol trots presenteren wij u een nieuwe rubriek: binnen de recensiepagina's zal vanaf vandaag in iedere verschijning van Vooys een literair tijdschrift worden gerecenseerd, deze keer de discursieve machine van
Freespace Nieuwzuid, lekker ouderwets postmodern. En bent u al uitgestreden? Nee toch? Want we sluiten af met een ijzersterke recensie over donder en rumoer, het verborgen verhaal van de achttiende eeuw.