redactioneel
Het beeld van de vrouw in de literatuur heeft zowel auteurs als literatuurwetenschappers in lengte van dagen beziggehouden. Sinds Eva de mensheid meesleurde in de zondeval, heeft de vrouw moeten opboksen tegen een wereld die op allerlei manieren door mannen wordt gedomineerd. De rol van de vrouw in de literatuur is nog steeds veelbesproken: de vrouw blijft boeien.
In het eerste deel van deze Vooys staat de vrouw centraal. Het hoofdartikel van Wiljan van den Akker en Gillis Dorleijn handelt over de strijd van de vrouw tegen de heersende mannelijke critici in de periode van 1880-1940. Voldoet ze niet aan de masculiene regels, dan wordt zij geweerd uit het mannelijke, literaire territorium. Zo ook in de artikelen van Cecilia Schouten en Francien Petiet. In de achttiende en negentiende eeuw vecht de vrouw tegen de mannelijke moraal die dicteert dat zij zich vooral niet moet verliezen in onvrouwelijke zaken als literatuur. Anaïs Conyn ten slotte, onderzoekt in hoeverre Eva daadwerkelijk een kwade verleidster is.
In het tweede gedeelte laat Vooys zien dat ze ook actueel is. Zo bekijkt Johan Sonnenschein of de toekenning van de Jan Campert-prijs aan Jan Eikelboom in september 2003 terecht is. Joki van de Poel onderzoekt hoe in twee romans van J.M. Coetzee, winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur van dit jaar, de stilte als wapen wordt gebruikt. Daarnaast geven Fedor Hagenaar en Barend Wallet een lezing van de nieuwe roman van Klaus Siegel die in april 2003 werd gepresenteerd in het herinneringscentrum van kamp Westerbork.
De afgelopen maanden heeft de redactie van Vooys een interessante nevenactiviteit uitgevoerd. Het welbekende literaire tijdschrift De Gids schreef enkele maanden geleden een schrijfwedstrijd uit, in de hoop een bron van jong talent aan te boren. Vooys trad samen met Moxi en Babel, twee Amsterdamse studententijdschriften, als jury op. Met trots sturen wij dan ook aan onze abonnees deze editie van De Gids, waarin de winnaars van de wedstrijd zijn gepubliceerd.
Tot slot willen we op deze plek even stilstaan bij het afscheid van onze geweldige vormgevers. De aanblik van Vooys is sinds november 1997 bepaald door Viola Tollenaar. De laatste drie jaar is zij samen met Marco van der Wielen, onder de naam wild ontwerp, Vooys gaan vormgeven. Nu, na zes jaar intensief en prachtig werk, geven zij de fakkel door aan Frank Stienen. Ook onze hoofdredactrice, Geerke Berghuis, heeft na een jaar van grote inzet voor Vooys besloten haar functie over te dragen aan Ellen Leijten.