redactioneel
Sinds 1981 verschijnt het ene deel na het andere van Hans Warrens Geheim dagboek. Erg geheim is het sindsdien niet meer, maar behalve een blik op Warrens persoon biedt het dagboek ook inzicht in het ontstaansproces van Warrens poëzie. Sterker nog, de beide genres vullen elkaar in hoge mate aan.
De jonge auteur Serge van Duijnhoven, die in de tweede aflevering van de interviewreeks centraal staat, beperkt zich niet tot de literatuur, maar zoekt zijn inspiratie ook in houseparty's, videokunst en virtual reality. Virtual reality en technologie schijnen sowieso op te rukken in de letteren: Paula Koopmans leidt ons rond in de wereld van de cyberpunk.
Ook is er in dit nummer aandacht voor de historische letterkunde. Het leven van de dichteres Anna van der Horst geeft een interessant beeld van de positie van de vrouw in de literatuur van de achttiende eeuw. Van der Horst vond dat ook vrouwen de mogelijkheid moesten krijgen om zichzelf te ontwikkelen.
Rond 1900 verwerkt de Franse Colette haar eigen ervaringen in romans. Ongelijke verhoudingen tussen mannen en vrouwen maken het vrouwen nog steeds moeilijk een eigen identiteit te creëren: in de ogen van de buitenwereld zijn zij óf goede huisvrouwen óf hoeren.
Kortom, Vooys brengt u van het achttiende-eeuwse Enkhuizen, via het bourgeoise Parijs van rond de eeuwwisseling, en het Zeeland van vlak na de oorlog, naar het tweede millennium en uiteindelijk zelfs naar de matrix, waar de virtuele werkelijkheid ieder besef van tijd en ruimte opheft...