Medusa nogal vaag zijn waar het deze kwestie betreft.
Imme Dros geeft er in haar vertaling de volgende verklaring voor: Medusa was de dochter van de zeegod Phorcys en zijn zus; zij was de jongste van drie dochters en bezat een bovenaardse schoonheid. Medusa werd verliefd op Poseidon en gebruikte eens de tempel van Athene om er de nacht met hem door te brengen. Dit is natuurlijk een ernstige vorm van heiligschennis, maar als Athene verhaal komt halen bij Medusa toont het meisje geen berouw. Integendeel, ze zet zelfs een grote mond op. Want, zo zegt Medusa, als Poseidon eenmaal met haar is getrouwd, zijn Athene en zij familie, dus wat maakt het uit wat zij in de tempel doen, Poseidon is immers machtiger. Athene, door deze beledigingen woedend geworden, vervloekt Medusa en maakt van haar een Gorgoon: een monster met een hoofd vol schubben, met kronkelende slangen in plaats van haren en de staart van een draak, bronzen klauwen en gouden vleugels; een monster dat wie het maar aankijkt meteen doet verstenen.
Als de twee zussen van Medusa bij de godin gaan smeken of ze niet kan zorgen dat Medusa weer net zo wordt als zij, glimlacht de godin eens liefjes, zegt: ‘dat kan’, en maakt van de zussen ook Gorgonen. Deze laatste wending aan het verhaal, waarschijnlijk dichterlijke vrijheid van Imme Dros maar met aanstekelijk sadistisch genoegen opgeschreven, dient natuurlijk om aan te geven dat wie ruzie heeft met de goden, ook echt goed ruzie heeft.
Achter in het boekje staan, naast een handige lijst met begrippen en namen van goden en hun uitleg, de bronnen die Imme Dros heeft gebruikt om het verhaal van de heldendaden van Perseus opnieuw te vertellen. De belangrijkste twee zijn de Metamorphosen van Ovidius en The library of Greek mythology, door Apollodorus sterk verkorte mythen. Beide werken geven ongeveer hetzelfde beeld van de daden en belevenissen van Perseus, maar zodra het verhaal komt bij de Gorgonen en over het hoe en waarom Medusa in een monster moest veranderen, beginnen de twee bronnen elkaar te ontlopen en belangrijke vragen te omzeilen.
Apollodorus en Ovidius geven allebei geen enkele verklaring voor het feit dat slechts Medusa sterfelijk is, terwijl de andere twee Gorgonen voor altijd zullen bestaan. Ook weten ze niet duidelijk te maken waarom de zussen van Medusa in Gorgonen zijn veranderd, al geven ze wel vage verklaringen voor de vloek die Medusa heeft getroffen. Apollodorus vertelt niets over de oorzaken van haar metamorfose ten slechte, maar geeft wel aan waarom Athene juist het hoofd van Medusa moet hebben, afgezien van het feit dat zij de enige sterfelijke van het stel is. In een tikje vals terzijde fluistert hij ons toe: ‘It is affirmed by some that Medusa was beheaded because of Athena, for they say the Gorgon had been willing to be compared with Athena in beauty.’ Het was niet eens Medusa zelf die opschepte dat ze mooier was dan Athene, maar haar grove misdaad bestond eruit dat iemand haar mooier vond dan Athene, en zij verzuimd had dat te ontkennen.
Lezen we het verhaal over Medusa bij Ovidius, dan wordt het lot dat haar getroffen heeft nog wranger en onrechtvaardiger. Ovidius vertelt van de prachtige nimf Medusa, befaamd om haar mooie haren. Als Medusa in de tempel van Athene is om te offeren wordt zij opgemerkt door de god van de zee, Poseidon, die meteen verliefd is op het meisje. Hij overvalt haar in de tempel en verkracht haar. Athene wordt woedend op Medusa en verandert haar in een Gorgoon, waarna Medusa zwanger en wel wegvlucht. Dat de woede van de godin hierna niet bekoeld is, zien we aan alle moeite die ze doet om Perseus voor te bereiden op het doden van Medusa, en het triomfantelijk op haar schild plaatsen van het afgehakte hoofd dat Perseus haar komt brengen.
Waarom kiest Imme Dros in