Seeds, was duidelijk geënt op Blues en Country and Western en werd zeer positief ontvangen. Vanaf de tweede plaat ging het echter alweer bergafwaarts met The Bad Seeds.
Uit onvrede met zijn imago van gekwelde zanger richtte Nick Cave rond die tijd zijn aandacht steeds meer op niet-muzikale activiteiten. Hij werkte onder andere mee aan de film Der Himmel über Berlin, schreef een aantal eenakters en korte verhalen en begon aan zijn boek And the Ass saw the Angel.
In 1988 werd Cave veroordeeld wegens heroïnebezit, waarna hij erin toestemde opgenomen te worden in een afkickkliniek. Achteraf lijkt dit een belangrijke stap voorwaarts te zijn geweest; de cleane platen die daarna opgenomen werden, leveren Nick Cave en de overige bandleden erkenning op van zowel publiek als pers. Deze platen zijn - hoewel Cave zijn voorliefde voor dissonanten nooit helemaal verloren heeft - muzikaal gezien een stuk toegankelijker, en ook de songteksten zijn minder hermetisch. Bovendien werd in het jaar na zijn opname And the Ass saw the Angel uitgebracht, dat zeer lovend besproken werd door de Engelse pers.
In november 1993 kwam de Nederlandse vertaling van deze roman op de markt. En de ezelin zag de engel is een macabere vertelling over een stomme, misvormde jongen die, nadat hij zich de woede van de stad Ukulore Valley op de hals gehaald heeft, het moeras in gevlucht is. Terwijl hij langzaam wegzakt in de zwarte modder vertelt hij zijn levensverhaal.
Euchrid wordt geboren op de vuilnisbelt net buiten Ukulore Valley, waar de paria's, de verstotenen wonen. Zijn tweelingbroer wordt als eerste geboren, maar sterft al na enkele uren. Euchrids moeder is een tirannieke dronkelap, zijn vader een nazaat van de Mortons - een geslacht dat bekend staat om zijn incestueuze praktijken, verkrachtingen en moorden. Euchrid is het mikpunt van spot, zowel voor de beschaafde inwoners van de vallei als voor het uitschot, de zwervers. Bovendien gaat de godvrezende Euchrid gebukt onder de gedachte dat zijn bloed ziek en zwart is, belast met erfzonde.
Op een dag breekt een stortbui los, en drie jaar lang zal de regen onafgebroken neerkletteren op de vallei. Voor de inwoners van Ukulore Valley, de sekte der Ukulieten, is dit een teken van God dat zij zich Zijn toorn op de hals gehaald hebben, wellicht omdat er plannen zijn voor de bouw van een kerk voor de niet-Ukulieten. Alle boetedoeningen ten spijt blijft het onverminderd doorregenen.
De enige die niet lijdt onder de hevige neerslag is Euchrid. De regen onttrekt hem aan het oog en oor van zijn belagers zodat hij enige tijd ongestoord kan leven. Wanneer de regentijd voorbij is, breken echter weer slechte tijden aan voor Euchrid. In het moeras bouwt hij een schuilplaats, waar hij alle tot relikwieën verheven voorwerpen bewaart die getuigen van zijn lijden. In dit moerasheiligdom wordt hij voor het eerst bezocht door zijn engel, die hem tijdelijk troost verschaft.
Wanneer zijn moerasheiligdom, zijn enige schuilplaats, ontdekt en verwoest wordt door inwoners van de vallei, begint Euchrid langzaam af te zakken naar de waanzin. Euchrid heeft zich zijn hele leven gevoeld als de ezelin van Bileam, die wil wijken voor de toornige engel Gods, maar voortgedreven en geslagen wordt door haar berijder, die de engel niet kan zien (Numeri 22). Langzaam groeit in hem echter het idee dat hij zelf Gods engel is, en dat God hem een rol toebedacht heeft in Zijn gigantische plan. Zijn god is echter een god van haat en wraak, die hem vreselijke plannen influistert. Uiteindelijk brengt dit waanbeeld hem tot een aantal gruwelijke moorden, waarna hij het moeras invlucht, en langzaam ingesloten wordt door moerasmodder.
En de ezelin zag de engel wordt gekenmerkt door een rijk, bijna bombastisch taalgebruik, dat sterk doet denken aan de songteksten die Nick Cave schreef voor zowel The Birthday Party als The Bad Seeds. Cave maakt bijvoorbeeld gebruik van typisch bijbelse formuleringen, zoals de aaneenrijging van nevenschikkingen in de passage waarin de geschiedenis van Euchrids vader Ezra verteld wordt:
En Ezra, de zoon van Nun, trok de
vallei in en een wolk daalde neer over de vallei.
En Ezra draalde niet onder de schaduw
maar vervolgde zijn tocht tot de
schaduw voorbijtrok. En zes dagen en
zes nachten was Ezra op weg en de
eerste dag hield hij de zon aan zijn
linkerzijde opdat hij ver weg van zijn
huis zou geraken, want de dalen waren dichtbegroeid.
En Ezra wist niet waarheen zijn vlucht zou voeren.
Dit principe is eveneens te vinden in enkele van zijn songteksten, zoals in The Witness Song:
Now, beyond the wall was a great garden
And the place was all overgrown with weeds
And behold from its centre there rose a great fountain
The fountain with the healing waters
Yes, the fountain with the healing waters
And we knelt down by the rim
And she dipped her hand in too