Vooys. Jaargang 2
(1983-1984)– [tijdschrift] Vooys– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 35]
| |
Ben Peperkamp
| |
[pagina 36]
| |
verhaalmotief - de wandeling van de man door de straat, de reacties en de kinderen -, over de twee abstracte - leegte en stilte -, en over een drietal relatiemotieven die Van de Zande beschouwt als ‘niet eerder in de literatuurwetenschap aangeduide structuurprincipes’. Hij schrijft hierover: ‘Wij verstaan (onder een relatiemotief, BP) een dubbelmotief waarvan de componenten steeds samen optreden (hemel - aarde, man - straat- bewoners), elkaars tegengestelde zijn, positief en negatief geladen, maar die onderling vooral een relatie hebben die naar synthese, naar harmonie, streeft of naar opheffing van gespletenheid, c.q. naar overwicht van het hogere (zo in casu enerzijds de mens die men in feite veelal is, het doodse gewoontedier, anderzijds die welke men zou willen zijn: de waarlijk levende, die zich spontaan door de geest laat leiden)’.Ga naar eind3 Deze noties vergelijkt hij met verklaringen van Nijhoff zelf. En tenslotte buigt de onderzoeker zich over ‘Bronnen, invloeden, achtergronden’ van Het uur U zoals K. Meeuwese deed naar aanleiding van een (mogelijk) unanimistische correspondentie met Ina Boudier Bakkers De straat, door de klassieken (conform Hermes in: (...) de god Hermes van zijn bergtop), de bijbel (conform bijvoorbeeld de Matheus-allusie in: (...) dit vlees, zo zwak het was)Ga naar eind4 en mijns inziens even uitdagend als wat minder overtuigend Dante, Hooft, Coster, en zelfs het Gnosticisme èn Jung, plus DiepenbrockGa naar eind5 ter bepeinzing aan te bieden. Dit patroon, van woord naar momotief of thema, en als het ware òver de lyriek heen naar de literaire traditieGa naar eind6 volgt Van de Zande ook in zijn studie over Een idylle. En als intrigerende climax van zijn werk zet hij beide naast elkaar - Nijhoff heeft beide ook tezamen uitgegeven in 1942 -, beide naar verband én spiegeling beschouwend, beide ook verbindend als een tweeluik op thematisch niveau.
Het is uiterst betreurenswaardig dat deze studie in de populaire bladen als Vrij Nederland boekenbijlage, noch in de tijdschriften der Neerlandistiek is gesignaleerd of besproken. Een recensie ‘in eigen huis’ daargelatenGa naar eind7, is dit knappe werk door stilzwijgen omgeven: door een stilte, die muziek worden moet. | |
[pagina 37]
| |
Martinus Nijhoff
foto: uit De Gids, 116e jrg. no. 4+5 |
|