Beeldende kunsten
Dirk Vansina: Rond een belangrijk boek van J. Hallez: Grondslag van de Godsdienstige bezieling in de Barok
Met de stellingen door J. Hallez voorgestaan in zijn werk: ‘Grondslag van de godsdienstige bezieling in de Barok’, ben ik het volkomen eens. Zij lijken mij trouwens zoo evident dat het mij onbegrijpelijk voorkomt dat ze niet door iedereen worden gedeeld.
Schrijver betoogt dat de twee hoofdthema's die heel de barok bezielen deze zijn: van den Emmanuel, en van den triomfeerenden Christus. Indien het barok in diskrediet geraakte, is dit voor een deel te wijten aan het feit dat de moderne mensch de menschelijkheid van den Godmensen voorbijziet, en het dogma van den triomfeerenden Christus een tijdlang op den achtergrond is geraakt. Zeer gevat schrijft de gewaardeerde kunstkenner: ‘En hoe het dogma van den triomfeerenden Christus te loor ging, blijkt ten overvloede uit den iconoclastenijver waarmede kerkfabrieken de triomfbogen boven den autaaar nederhaalden om ze te vervangen door nietszeggende liturgische altaren.’
Schrijver laat opmerken dat de gothische kathedraal geen plaats voor het Heilig Sacrament voorzag, in tegenstelling met de barokkerk die, uit reactie tot het Lutherianisme ontstaan, in de eerste plaats ‘tempel van het Heilig Sacrament’ te noemen is. ‘In zekeren zin zou men mogen zeggen: gothiek bouwt voor de mis, voor de erkenning van Gods majesteit en heerschappij, barok bouwt ook wel voor de mis, maar bouwt daarbij, en zelfs bouwt vooral, voor het H. Sacrament: het autaar in de Barokkerk is een expositietroon.’
Karl Adam heeft in zijn ‘Christus unser Bruder’ nog onlangs aangetoond dat de moderne mensch nood heeft aan de wetenschap dat Jezus hem nabij is: het Emmanuelconcept, de God met ons. Dostoievsky heeft de beteekenis van den verrezen Christus uiteengezet, waardoor het ons duidelijk werd waarom de Orthodoxe kerk nog meer het accent op Paschen, dan wel op Kerstmis is gaan leggen. Christus is met ons en hij is met ons als triomfator in zijn volle glorie. De moderne devotie tot Christus-koning kan zich hier best bij aansluiten. Het was een vergissing van de liturgische beweging zich blind te staren op de kerk als tempel voor de mis en de overige aspekten gewoon te negeeren. De eerwaarde Heer Hallez wijst op de lange scheidslijn tusschen protestantisme en catholicisme die van Vlaanderen over Beieren tot in Oostenrijk loopt en waarop de Barokkerken te vinden zijn. Zij zijn de verwoording van den theologischen strijd tusschen reformatie en contrareformatie: zichtbare kerk of onzichtbare kerk.
Niemand zal ontkennen dat het verschil tusschen gothiek en barok terug te voeren is tot een verschil in religieuze aanvoeling. De barok wordt veroordeeld door hen die in de renaissance een breuk zien met het kristendom en de ontkerstening van de