voerd tot ver buiten de grenzen van het aardsch verzuchten, met alle conventie van kleur, vorm, verhouding, teekening, schikking der figuren, met alles heeft hij gebroken; zoodanig heeft hij met dit alles gebroken dat hij geen kontakt meer hield met de kunstrichtingen van zijn tijd, omdat hij geen nood had aan gezichtsbedrog en schijnwerkelijkheid.
Hij heeft al de problemen der kunst opgelost door ze te verplaatsen naar de geheime regionen van het zieleleven; aldus heeft hij kunst en leven aanschouwd in het licht der Waarheid. De kleur zijner lichamen is geen vleeschkleur meer; het zijn groene, grijze, en blauwe, met roze doorstraalde lichten, onmogelijk te beschrijven, daar deze kleur muziek geworden is, en toch zuiver pikturaal blijft, klank en licht uitstralend. De kleur is voor El Greco geen middel meer; ze heeft een eigen doel en beteekenis in haar zelve gekregen. De kleur is ziel, ziel die huilt en schreit en die de luchten openrijt. Zijn figuren worden aldus zuivere zielebeelden. Voorzeker, er bestaat kunst die meer zinnestreelend en, oppervlakkig beschouwd, normaler voorkomt, zooals de meeste uitingen van den menschelijken, al te vermenschelijkten geest. De kunst der profane vormenbeginsels der superficieele geestesontroeringen kan onmogelijk, zooals die van El Greco, zoo plots in heimwee doen ontbranden, zoo plots met klapperende vreugdepijn, lichaam en ziel aangrijpen.
Er is geen kunst van zulke redelooze schoonheid als deze van El Greco, die onze hart- en zielevezels rekt en onze ziel doet ontbranden, een kunst voor de welke we ons niet meer kunnen inhouden, en toch onmogelijk kunnen meedeelen welke gevoelens ze in onze ziel wekt. In eiken wrong van zijn penseel, in eiken blik van 'n oog, in elk gebaar trilt de ziel, leeft het licht en wringt de pijn. Nooit schokte de ziel zoo vrij en onverminkt door de vormen, nooit was de brand der schoonheid zoo klaar, nooit is de glorie zoo volledig en dicht bij ons geweest, zoodanig dat alwie zijn werk van dichtbij mocht aanschouwen en zich nederig gewonnen geven, onverzadigd door kunst en leven hunkeren blijft naar deze lafenis.
El Greco is de man die boven alle brutale onafwendbare realiteit van het fatale leven met zijn duizende leugenachtige aanbeden waarden en zinlooze conventies, zijn kunst heeft gebouwd op den absoluten, onwankelbaren, rotsvasten grondslag van het innerlijk beleven. El Greco is de man die den onverbiddelijken strijd heeft aangebonden met de stof en den geest, en volgens de wetten van zijn zielezucht, de opstandige stof, het vleesch, de mensch heeft gedwongen tot zuivere dienstbaarheid. Die strijd heeft hij getrouw, onvermoeid en overmoedig gestreden tot het einde, tot den bitteren bevrijdenden waanzin in het licht der absolute waarheid. Begenadigd of waanzinnig, maar bovenmenschelijk waar is