Volk. Jaargang 2
(1936-1937)– [tijdschrift] Volk– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 27]
| |
Tooneel
| |
[pagina 28]
| |
De dictator maakt het tot werkelijkheid, en de speler gekruisigd als zijn Meester, overwint de wereld en de aardsche machten. Toch heeft hij eerst nog kans gezien groote fragmenten van zijn spel te spelen, waarin Oud en Nieuw Verbond de strijd weergeven tusschen de wet der zonde en van de genade. Dit kort overzicht geeft maar een onvolkomen beeld en men doet goed het stuk aandachtig te lezen, om de bijzonder fijne verzen te genieten. Maar Anton v.d. Velde wist die verzen te bezielen; op het groote, door hem ontworpen tooneel begon het spel dat ons vanaf het eerste oogenblik onzeggelijk boeide. We konden niet ontkomen aan de machtige dynamiek van zijn regie. Het werd een schitterend kijkspel met rijke kleurenschakeeringen in uitstekend gekozen costuums. Het werd een reeks van treffende scènes, die filmisch gemonteerd, onze aandacht wisten te boeien, maar toch het geheel niet deden verloren gaan. De bruisende stem van het volk met het ‘Hosanna’ en ‘Kruisig Hem’ bond de deelen hecht aaneen en door kleurige groepeering verrieden ze telkens weer de kundige hand van de regie. Zoo gaf het spel de honderden toeschouwers eenige uren van diepe ontroering, die hen zich één deed voelen. De rustige of gejaagde muziek greep den toeschouwer sterk aan, en zelden of nooit zagen we alle kunsten zoo bijdragen tot een volmaakt geheel als bij dit spel van onzen harden, moeilijken maar grootschen tijd. Iets vooral is ons bijgebleven, de volstrekte inleving en overgave van de jonge spelers aan hun rollen. De regisseur had hen geheel weten te doordringen van zijn ideaal, zijn visie op het stuk. Stil ging de menigte toeschouwers uiteen onder de bruisende jubel van het ‘Alleluja’ van Händel; we waren rijker geworden aan levensinzicht: het Kruis ook voor onze wereld de redding, onze eenige hoop. |
|