Film
Maurits Vermeulen: Op stap, of de troost van Jan
Onze noordersche uitgetrouwde familie heeft het in de wereld ver gebracht Het is ons echter een zoet leedvermaak dat ‘Op Stap’ ginder werd gemaakt. Wij zijn met Jan gezegend, maar het Noorden is niet misdeeld.
De makers van ‘Op stap’ (ik ben goddank hun namen vergeten) hebben de waarheid bewezen van het gezegde: ‘als je voor een dubbeltje geboren bent, bereik je nooit kwartje’.
Niet alleen met het product zelf dat ze voortbrachten hebben ze dit bewezen, maar voor alle zekerheid hebben ze er een geschiedenis bijgehaald.
Janus Fortuin, (de familienaam is een fransche grap), is voor een dubbeltje geboren; dit dubbeltje bestaat uit de stiel van pianostemmer en bijhoorend armoedig leven; het kwartje zou zijn een plaats van pianist; een check van een Oom uit Indië; nog een check; en eindelijk de roem van schlagerkomponist. Een voor een mankeert hij de verschillende aspecten van het kwartje.
Ter afwisseling en om de reglementaire 2400m. te bereiken, is er de geschiedenis van de dochter en haar pokdaligen verloofde; van de oom uit Indië; van het Xantippe-wijf uit de liefhebberskluchten; van de zenuwzieke huurders, en bovenal van Bella Ramona, of anders gezegd Fien de la Mar; (... tje kan ik niet schrijven).
Van elke film uit Zuid of Noord kan men de algemeene kritiek op voorhand geven: een onmogelijk scenario, en de makers die hun stiel niet kennen, met de wanhoop, dat ze dien ooit zullen leeren.
Na den film gezien te hebben kan men dit bewijzen. In ‘Op Stap’ is reeds de tekstband mis; er worden gaande voeten getoond; niet alleen zitten die voetopnamen ons reeds tot hier, maar ze zeggen niet eens wat ze moeten zeggen. In een liefhebbersfilmclub is een boete vastgesteld van 10 fr. per voet-opname; bij hervalling verdubbelt de straf.
Wie heeft er de filmmakers in het hoofd geklopt, dat er geen film mogelijk is zonder vervelende liedjes; en wat heeft hun geest, als ze er hebben, zoo beneveld dat ze die liedjes niet eens fatsoenlijk kunnen plaatsen?