Vlissings redens lust-hof, beplant met seer schoone en bequame oeffeningen
(1642)–Anoniem Vlissings Redens lust-hof– Auteursrechtvrij
[Folio A4r]
| |
Op de Vrage. Wat oeff'ningh is elck best en nodighst voor gemeen.
DE oeff'ningh is elck best, en nodighst voor de Landen,
Die streckt door 't waer Geloof, ten Hemel, en oock anden
Iehova: onsen Godt, en in sijn Woort ghegront.
Volgens 't onfeylbaer Woort, 't welck hy sijn Volck in handen
Wt louter gunst heeft ghegeven door sijn mondt,
In waer Godtsaligheydt nu en tot aller stond.
't Welck van s'werelts begin, tot noch toe heeft gebleecken,
En altoos blijcken sal, so langh d'aerd-bodem ront,
In weesen blijven sal tot eynde in besweecken:
Als arme menschen kranck aen hem wy ons gebreecken,
Ons lijfs en zielen noot doort Gebet draghen voor,
Vol yver, ende lust, door ware hoop ontsteecken,
Vol waere liefd tot Godt, en tot zijns Woorts gehoor:
Elck oeff'ne desen wegh, en volgh soot rechte spoor:
Geduerigh int Ghebedt vol Goddelijcke reden:
De beste oeff'ningh dan tot s'Landts nut en oorboor
Is d'rechten Godes dienst vol yv'righe ghebeden.
Om desen sin na eysch in reden te grondeeren,
En dees regels besluyt met reden te beweeren,
't Blijckt uyt de reden self, ons van Godt voorgestelt.
Roept mijn aen in de tijdt des noots, al u begeeren:
Soo ghy in mijne naem bidt, soo Christus vermelt,
Verkrijght ghy heel gewis, door onsen trouwen helt.
Soo ist wel nodigh staagh dees oeff'ningh vast te vesten
Geduerigh t'aller tijdt, want anders 't niet en gelt:
Want wie hier in vertraeght vergaet niet wel ten lesten.
Doort Godts dienstich gemoet was Abels dienst den besten
Voor Cains offerhand', den Heere aengenaem,
Doort krachtighe Gebed. Abram in die ghewesten,
Van Godt gesegent werdt door sijn beloft bequaem,
Dat door sijn Zaet ons comt, de saligheyt eersaem,
Tot onser aller heyl en saligheydt noch heden,
Dus segh ick ander-mael d'best oeff'ningh na betaem,
Is d'rechte Godes dienst vol yv'righe ghebeden.
| |
[Folio A4v]
| |
Door dees oprechten dienst ontquam Iacob de schaeden,
Van zijnen broeder gram, en vant voor hem ghenaeden,
Van Gode selfs verhoort, tot sijnes huys behouw,
Door Moises sterck gebedt gaf Godt sijn volck weldaden,
Wend het gedreychde quaet en bleven uyt benouw.
Nehemias gebedt, salveert t'volck getrouw,
Door sijn vyerich Gebedt hoet Godt Hager voor sneven
Oock door het sterck Gebedt, in reght geloofs aenschouw,
Bleef Ismael haer Soon genadigh by het leven.
Somma t'oprecht gebedt, die daer by sijn gebleven:
Vol Godsdienstigh gemoet, bewaert den Heere goet,
Door d'Heyliger Gebedt hoed Godt 'tgemeen uyt beven
Oock alle tegen heyl en last, verdriet, onsoet:
Doort vyerige Ghebedt, krijgen wy alle spoedt.
Door desen middel wert den Hemel recht bestreden:
Dus d'oeff'ningh die ick best en nodighst noemen moet
Is d'rechten Godes dienst vol yv'righe ghebeden.
Prins tot een recht besluyt dees oeff'ningh is voorwaerlijck
De nodighst voort gemeen, vant alles dat beswaerlijck
't Gemeente over komt, 'tzy Pest oft oorlogh kranck,
Of bangen dierentijdt, oock and're straffen klaerlijck,
Dit blijckt van eeuw tot eeuw, nu en van over lanck,
Door der vroomer Gebedt, heeft Godt den onderganck
Van Landen afgeweerd, na des schriftuers vermonden.
De Heyl'ge in Godts dienst, hier in s'werelts bevanck
Versoenen door ons Heyl, van de gemeene sonden,
Had' Godt in Sodoma maer thiene goet gevonden,
Om haerten wille waer, het Landt en Volck gespaert,
Dit is de sterckste maght, en Wapen taller stonden,
Tegen onsen Vyandt, en sijn vernielent swaerdt,
t' Gebedt van een vroom man, is duysendt meerder waerdt
Dan of veel duysenden Godtlosen voor ons streden:
Dies blijckt de oeff'ningh die 't gemeen den segen baert,
Is d'rechten Godes dienst vol yv'righe ghebeden.
Godts raat, bestaat. In liefde getrouwe. |
|