het voornaamste. Zonder afbreking of verwisseling van het negatief, d.w.z. door voor het negatief een ander te schuiven, waarop ook gekruiste lineatuur voorkomt, verkrijgt men nooit gelijkmatig een goed resultaat.
De details, die door de lineatuur van het eerste negatief bedekt worden, komen weer tot haar recht door de verlichting van het tweede negatief.
Elk vakman, die zich aan Autotypie wijdt, zal voorts weten welk een buitengewone beteekenis de dubbele, verlichting buitendien nog heeft, bij de versterking van het negatief, die gewoonlijk noodig is.
De geheele machinale bewerking der Autotypiemethode van Meisenbach was niettemin, volgens de door hem zelf geschrevene verhandeling, nog zeer ingewikkeld en daardoor ook zeer duur.
Nog in hetzelfde jaar gelukte het mij, een toestel te maken, met eene eigenaardige cassette, die zoo ingericht was dat de verlichting naar willekeur kon worden afgebroken, en evenredige verschuiving der lineatuur daarbij mogelijk was.
De cassette rust bij dit toestel op twee stalen punten, en wordt door sluitstukjes zoo nauwkeurig bevestigd, dat het mogelijk is eene penteekening met meerdere tusschenruimten te verlichten, doordien men de cassette, zoo dikwijls als men dit verlangt, van het toestel kan afnemen en weder terugbrengen, zonder ook slechts de geringste stoornis of onscherpte op de teekening waar te nemen.
Hierdoor had ik groote voordeelen verkregen. De dubbele overdracht verviel, en ik verkreeg direct bij de eerste opname van het oorspronkelijd beeld een met gekruiste lineatuur voorzien negatief, dat bovendien scherper was, dan het door herhaalde overdracht verkregene.
Bijna gelijktijdig verklaarde ook Meisenbach eene soortgelijke methode toe te passen, en van zijne eerste methode te zijn teruggekomen.
Eene andere wijziging van het machinale gedeelte der Autotypie werd in Frankrijk gevonden.
In Parijs hadden Gillot, Boussod en Valadon, Lefmen, e.m.a. reeds vroeger gebruik gemaakt van de beweegbare camera obscura.
Het objectief werd bevestigd op eene geschikte plaats aan de zijde der camera, en het origineel dan op een beweegbaar statief daarvóór in het licht gesteld. De gevoelige plaat in de