De Vlaamsche Kunstbode. Jaargang 10
(1880)– [tijdschrift] Vlaamsche Kunstbode, De– AuteursrechtvrijNederlandsch tooneel.
| |
[pagina 41]
| |
Creoolsche’, tooneelspel in 5 bedrijven, door Pijpers, getrokken uit een roman van De Vries. Het stuk ontleden zou te veel plaats vergen, want het is zeer ingewikkeld; vergenoegen wij ons dus met te zeggen dat, behalve eenige langdradigheden en te veel alleenspraken, dit tooneelspel zeer verdienstelijk mag worden genoemd. Zeer goed ingeleid, klimt de verwikkeling voortdurend en wordt de belangstelling gaandeweg meer gespannen, daar men over den afloop van het stuk in onzekerheid verkeert, om ten laatste een onverwacht, maar toch gewenscht einde te begroeten. Het stuk bevat menig treffend tooneel en het laatste bedrijf is zeer aandoenlijk; met bijzondere voorliefde heeft de schrijver het karakter van Sarah behandeld, en hij is er in gelukt het in al zijne hatelijkheid voor te stellen. We dienen er bij te voegen dat Mevr. Marie Verstraeten een ware zegepraal in de titelrol heeft behaald; zij heeft deze rol, die nogtans zoo zeer buiten haar gewoon emploi gaat, op onverbeterlijke wijze vervuld. Ook de heeren Driessens, Van Kuijk, Lemmens, Dierckx en Tiellen verdienen allen lof voor de wijze waarop ze zich van hunne taak kweten, en het spijt ons te moeten zeggen dat alleen Mevr. Poolman-Huijzers veel te wenschen liet. Ondanks al haar goeden wil schoten hare krachten te kort, om de zoo zware rol die haar was toevertrouwd behoorlijk weer te geven.
***
Onnoodig zal het zijn veel te zeggen van de overige stukken die we aan het hoofd van dit artikel opgaven; het zijn allen te oude kennissen, en wat meer is nog niet juist van de besten. Sedert woensdag, 7 dezer, zijn de benefiet-voorstellingen begonnen. De eerste aan de beurt was die van den heer H. Van Kuijk, een onzer meest verdienstelijke artisten, die sedert lang de genegenheid des publieks gewonnen heeft. Daarvan heeft hij zich bij deze gelegenheid nogmaals kunnen overtuigen. Het door hem gekozen stuk was: ‘De Wees van Brusssl, of de val van Alva’ historisch drama in 5 bedrijven, van wijlen A. Ruijsch, een stuk dat zeker niet onder de besten van dezen vruchtbaren en verdienstelijksten schrijver | |
[pagina 42]
| |
mag gerekend worden. Stellig vindt men er goede tooneelen in, maar de handeling loopt zeer langzaam van stapel, en is aaneengezet met brieven, depêchen en bevelschriften, die langs alle mogelijke wegen op het tooneelkomen... Inderdaad, eenmaal dat de schrijver al de natuurlijke middelen heeft uitgeput om zijne personnagies brieven te laten brengen of ontvangen, dan komen ze uit stokken, ofwel werpt men ze over den muur zoo maar zonder vrees dat die belangrijke stukken in handen van verkeerde personen zouden kunnen komen en in die beroerde tijden gansche huisgezinnen, aan Alva's wraakzucht overleveren!! Maar genoeg over het stuk. M. Van Kuyk was een voortreffelijke Alva: hij heeft ons niet alleen met veel waarheid het uiterlijke van dien beul der Nederlanden weergegeven; maar tevens met goed gevolg Alva's karakter bestudeerd. De beneficiant werd goed ter zijde gestaan door de dames Verstraeten en Coryn en de heeren Lemmens, Dierckx en Spoormans. We raden M. Wagemans aan, zijne rollen niet zoo te chargeeren; dàt doet een artist niet. Ofschoon de tooneelschikking bevredigend was, hadden we toch wel wat meer luister willen zien, daar waar de afgezant van Philips II den hertog van Alva zulke belangrijke besluiten komt mededeelen. Z...
P.-S. - Mevrouw Aleidis heeft verleden week hare heroptreding gedaan, en wel als ‘Mina van Ransfeld’ in het gekend drama ‘Korporaal Simons’. |
|