intrigue dezer histories is bijna onbeduidend, en onverwachte toestanden of aventuren zou men er te vergeefs in zoeken. Van waar dan die aantrekkelijkheid, die maakt dat men 't boek met zooveel geuoegen leest, en bij het einde lust gevoelt om het opnieuw te doorbladeren? 't Is dat de heer Lemonnier niet alleen gevoel en verbeelding, maar tevens een buitengewonen opmerkings geest bezit, en datgene wat hij ziet weet te malen met al den kleurenrijkdom van zijn schitterend palet. De kracht zijner schetsen ligt vooral in de détails, in de waarheidsvolle juistheid zijner zeden- en karakterschildering.
Dit blijkt, wat het onderhavige boek betreft, het meest uit het eerste en uitgebreidste verhaal: ‘Les bons Amis’. Sommige dier ‘bons amis’ zijn allerbest getypeerde figuren. Zoo b.v. de kleine, dikke, goedhartige Mijnheer Muller, die, hoe karig ook zijn onderwijzersbaantje in 's mans bestaan voorzag, toch liefst het leven van de beste zijde beschouwt en even als Souvestre's ‘Philosophe sous les toits’ zijn geluk in 't wèldoen vindt. - En dan, Mr Muller's vrienden! de echtelingen Lamy. Ha ja, die goede, beste Mr Lamy, de mecanicien, die met zijn voorbeeldig vrouwken te Brussel een kamer van 15 fr. per maand bewoont, en zich in zijn nederigen huiskring zoo recht gelukkig gevoelt. En 's zondags in den zomer trekt het paarken ‘bras dessus, bras dessous’ naar buiten: hij met zijn beste zwart pak: zijn zijden ondervest, dat aan de zakken een beetje versleten is, zijn flink gegaloneerden lakenen frak en fluweelen pet; - zij met haar pijpkensmutsje vol blauwe linten, haar bruin wollen kleed en haren ouden trouwshal, met blauwe strepen op rood-gelen grond. Eerst bij 't kleppen der avondklok keert het oude paarken naar de stad terug, en ze gaan dan saam nog in den Moriaan of in 't Pannenhuis een potteken ‘Diestersch’ ledigen.
Van gansch verschillenden aard is het tweede verhaal. Deze zonderling fantastieke ‘Histoire de Tone Knop’ bevat satyrischwijsgeerige beschouwingen en pikante opmerkingen over menschen en zaken. ‘Un bon Tour’ is de titel van eene zeer ‘burleske’ droomvertelling, die van veel verbeeldingskracht getuigt en aan de contrasten uit Swift's Reis van Gulliver