deze nieuwe uitvinding een mogelijkheid voor iedere welgevulde beurs. Gaat men voort op den weg, waarop de Heer Leendertz een groote schrede doet, dan wordt de kans geboren om een volledige collectie van alle meesterstukken, ook van die het buitenland zich heeft toegeëigend, ten nutte van ons zelven en van onze nakomelingen bijeen te brengen.
De vier eerste afleveringen van bovengenoemd werk, welke wij door de attentie van den Uitgever in oogenschouw mochten nemen, zijn een waardig begin. De watermolen van Meindert Hobbema, het kanonschot van Willem van der Velde, het riviergezicht van Jacob van Ruysdaal en de esschenlaan van Jan Hackaert en Adriaan van der Velde zijn alle juweeltjes van het eerste water.
De oliographiën van deze vier zijn vervaardigd ter Koninklijke steendrukkerij van de firma Amand en geven ons opnieuw een afdoend bewijs van hare groote kunstvaardigheid. Die firma heeft met tact de moeielijkheden weten te overwinnen, welke vooral het landschap aan de Oleographie oplevert; stap voor stap heeft zij tot op de kleinste bijzonderheden het origineele doek weten na te bootsen. Het blijgeestige van Hobbema en het weemoedige van Ruysdaal heeft de steendruk in haar prent weten te behouden, evenals het krachtige van v.d. Velde. De esschelaan van Hackaert en Adriaan van der Velde heeft datzelfde deftige en voorname, dat ons in het Trippenhuis altijd opviel, en al is het onmogelijk om de waterpartij, daarop voorkomende, zóó schoon weêr te geven als op het origineel, de kunst heeft toch ook hier over vele moeielijkheden gezegepraald. Als de overige 8 platen van de 1e serie dezer uitgave, naar evenredigheid, zoo flink de origineele hebben gevat en weêrgegeven als deze vier, dan beloven wij aan deze uitgave een buitengewonen bijval, niet het minst in het Buitenland. Daartoe zal voorzeker bijdragen de polyglottische text, welke daarbij geleverd worden door onzen geschied- en oudheidkundige W.J. Hofdijk met zijne origineele pen te boek gesteld.
Amsterdam.
C. Zwaardemaker.