Gretig las en doorgrondde hij werken die over zijn geliefdkoosd kunstvak handelden en wist er voordeel uit te trekken.
Zich met bijzondere nauwgezetheid van het echt karakter der hem toevertrouwde rollen doordringend, poogde bij steeds bij 't vertolken zooveel mogelijk zijne eigene persoonlijkheid te doen verdwijnen om alleen den historischen persoon weer te geven. Met geduld en moed voortstrevend naar zijn éenig doel: ‘eenmaal een groot kunstenaar te worden’ kwam hij vele moeilijkheden te boven, ging meer en meer op den weg der volmaking vooruit, en gelukte er eindelijk in - vooral als Vansen in ‘Egmont’ en Moor in ‘Fiesco’ - de aandacht van gansch Duitschland's theater op zich te trekken.
Waarschijnlijk hebben Görnek's eerste leerjaren op zijn talent als tooneelschikker den gunstigsten invloed uitgeoefend. - ‘Als dusdanig, zegt een naamlooze biograaf, geniet hij door geheel zijn vaderland eene onbetwistbare faam, door de meesterlijke schikking der talrijke stukken, welke hij deed opvoeren. In de smaakvolle groepeering van figurenrijke scenen, levendige beelden, gedramatiseerde kindervertellingen, onder andere in hot onder zijne leiding te Berlijn en te Hamburg opgevoerde “Kersmisfeest” heeft de rijkdom van zijn verwonderlijken uitvindingsgeest de verrassendste gevolgen opgeleverd.’
Als tooneelschrijver verkreeg Görner nooit dezeltde degelijke befaamdheid. Zijne 130 tot nu toe uitgegeven stukken getuigen van eene rustelooze werkzaamheid, doch, ofschoon er een aantal goede tusschen zijn, kan men niet zeggen dat de meesten zich als literarische waarde ver boven het middelmatige verheffen. Dramatisch effekt bezitten zij in hoogen graad, doch over 't algemeen missen zij de andere esthetieke hoedanigheden, welke in elk letterkundig opstel vereischt worden. Misschien wel hoofdzakelijk om bedoeld effekt genieten zij zooveel bijval, niet alleen in, Duitschland maar ook op ons Nederlandsch Tooneel, waar zij door het publiek ongemeen gewaardeerd worden.
Gustaaf Segers.
(Wordt voortgezet.)