waarbij de onderlinge waarde van woorden en lettergrepen zóó weinig is in acht genomen dat zelfe toonlooze sylben als geklemtoond voorkomen! Onnoodig te zeggen dat zoo iets in een Nederlandsch oor alles behalve aangenaam klinkt en ja, de taal schier onverstaanbaar maakt. Waarlijk, het is alsof de heer Miry sommige melodiën op voorhand componeerde, om ze dan, naar goeddunken, op een gegeven libretto toe te passen!...
Als muziekale uitvoering was de laatstleden voorstelling van ‘Maria van Burgondië’ op verre na zoo bevredigend niet als de vroegere. De koren, nog altoos te zwak, wilden daarbij moeielijk vooruit; de treurmarsch voor 't schavot (3de bedrijf) werd zelfs erbarmelijk slecht gezongen.
Met lof dient vermeld te worden, dat in dit zangspel kostumeering en mise en scène beide zeer keurig verzorgd zijn. Het Bestuur van ons Nationaal Tooneel haalt er eere van! Zulks heeft overigens veel tot het welgelukken der onderneming bijgedragen.
***
Een ander oorspronkelijk stuk, doch van een gansch ver schillenden aard, is ‘De wolf in het Hageland’ tooneelspel met zang in drie bedrijven door Van Peene. 't Is eene eenvoudige dorpsgeschiedenis, die, ware ze met méér zorg afgewerkt, op het tooneel een zeer gunstig effekt zou hebben gemaakt. De karakters, alhoewel goed ontworpen, zijn echter maar ten halve geschetst, en uit de verschillige toestanden ware het aan een' schrijver als Van Peene niet onmogelijk geweest meer partij te trekken. Het stuk heeft niet te best bevallen. - Behalve misschien M. Heesbeen, die de hoofdrol uit dit stuk niet onder zijne goede rekenen mag, liet de opvoering nogtans weinig te wenschen over. Mevr. Corijn-Driessens speelde met de vereischte losheid de rol van Thecla, en die van Rosa werd door Mej. Verstraete uitmuntend gedramatiseerd. Deze jeugdige kunstenares geeft blijken van een talent, dat zich, mits ernstige studie, krachtig ontwikkelen zal. De heer Van Kuyck,een gewetensvol acteur, was als Bernardijn goed