In het spoor van C'est arrivé près de chez vous
C'est arrivé près de chez vous heeft diepzwarte humor en tragikomische horror eindelijk een echte Belgische smoel gegeven. Door vier prijzen te winnen in Cannes en zowel binnen- als buitenlandse controverse uit te lokken, is de film de referentie bij uitstek geworden voor cinema die bijtende humor en/of karikaturale horror opvoert. Hij vertelt het verhaal van Ben, een jonge seriemoordenaar die geportretteerd wordt door een filmploeg. Terwijl Ben zijn eigen moorddaden op cynische wijze becommentarieert en daarbij een pseudo-intellectualistisch discours ten beste geeft, raakt de filmcrew zelf meer en meer betrokken bij Bens crimineel handelen. Bijna twintig jaar na zijn release staat deze straffe lowbudgetfilm in zwart-wit, gedraaid op 16 mm pellicule met grove korrel, nog altijd overeind en kan hij nog
steeds choqueren. Voorbij de eerste schok van snoeiharde beelden en de cynische commentaar van Ben biedt de film een vlijmscherpe kijk op nog immer relevante maatschappelijke fenomenen als het gewetenloos seriemoorden en de steeds immoreler wordende reality-televisie. Lange tijd stond
C'est arrivé als horrorfilm wat alleen in het Belgische filmlandschap. De drie filmkameraden hebben na hun gezamenlijke studentenfilm
Pas de C4 pour Daniel-Daniel (1987) en hun cultsucces helaas niet meer samengewerkt. Toch spelen hoofdrolspeler Benoît Poelvoorde en de producer van
C'est arrivé, Vincent Tavier, een prominente rol in de ontwikkeling van Belgische en Franse tragikomedies waarin het brede spectrum van sarcasme over absurde tot cynische humor op spitsvondige wijze wordt geëxploreerd. De flamboyante demonstratie van zijn weergaloos tragikomisch speeltalent herhaalt Poelvoorde trouwens in films als
Les Convoyeurs attendent (1999) en
Cowboy (2007) van Benoît Mariage.
De film die de galgenhumor van C'est arrivé het snedigst heeft voortgezet, is Aaltra (2004), geproduceerd door Vincent Tavier. In deze excentrieke roadmovie van Benoît Delépine en Gustave Kervern voeren de regisseurs zichzelf op als ruziënde buren die door een onderling gevecht op een dorsmachine allebei verlamd raken. In een rolstoel en uiteindelijk aangewezen op elkaar ondernemen ze een buitenissige reis naar Finland om een proces aan te spannen tegen de bouwer van de dorsmachine, genaamd Aaltra. Tijdens hun queeste stuiten ze op de meest groteske types, met panache gespeeld door het kruim van anarchistische Belgische artiesten zoals Benoît Poelvoorde, Bouli Lanners, Jan Bucquoy en Noël Godin. Zelfs de meester van de onderkoelde absurde filmhumor, de Finse regisseur Aki Kaurismäki, is van de partij. Net als C'est arrivé is Aaltra een lowbudgetfilm, gedraaid in zwart-wit. Beide films delen ook een bittere en vaak genadeloze kijk op mens en maatschappij. In tegenstelling tot de breedsprakigheid