heid, gevoel en impressie, beelden van persoonlijke ervaringswerelden en hun subjectieve constructies. [...] Het filmische (documentaire) beeld is bijgevolg niet zozeer de neerslag van een nauwkeurige voorbereiding (zoals een scenario), maar vooral het resultaat van een confrontatie, het relaas van een ontmoeting. Elke nieuwe film brengt aldus een specifiek verhaal met een eigen verhaalstijl. Het is nu precies de vorm, de wijze waarop een thematiek wordt behandeld die de inhoud van een film meer dan historisch maakt. In die zin wil City of the Steppes bijvoorbeeld niet alleen een film over Mongolië zijn, maar over cultuur in het algemeen, of, zo men wil, over “la condition humaine”. Wat deze cultuur en de menselijke conditie aan elkaar bindt, is de voortdurende spanning of beweging tussen opbouw en afbraak, tussen creatie en vernietiging, tussen het zoeken naar zin en de tragische ontmoeting met het absurde. Het is de aandacht voor deze spanning die de poëtica van de vormgeving van deze en andere films bepaalt.’
Binnen de Europese Gemeenschap, die vanaf de jaren '90 via het MEDIA-programma ook subsidies voor het maken van films voorziet, werd een benaming voor
■ Still uit Khadak
dat nieuwe filmgenre bedacht: creatieve documentaire. Een term die zich maar al te graag op allerlei manieren laat interpreteren en waar je alle kanten mee uit kan. Zelf hebben de makers het liever over auteursdocumentaires.
City of the Steppes gaat over Mongolië als land in de kering; begin de jaren ‘90, na de ineenstorting van de Sovjet-Unie, waren de Russen weliswaar weg uit Mongolië, maar wist de bevolking nog niet goed wat aan te vangen met haar pas verworven vrijheid. De alomtegenwoordigheid van do(len)de honden in de straten van de Mongoolse hoofdstad Ulan Bator (120 000 op een bevolking van nog geen miljoen inwoners), werkte intussen inspirerend. Brosens latere coregisseur en -producent Turmunkh moest hem uitleggen dat men er in Mongolië van overtuigd is dat een hond als mens wordt herboren wanneer hij sterft. Uit dat volksgeloof ontstond de idee voor
State of Dogs, over een hondenjager en een straathond, Baasar, die weigert mens te worden omdat hij alle vertrouwen kwijt is. En
Poets of Mongolia, dat de
Mongolia Trilogy vervolledigt, heeft het over de rol van de poëzie in het alledaagse leven van de gewone Mongool, wiens dromen nog niet zijn gerealiseerd. Alle drie zijn het rond mythes en legendes opgebouwde verhalen die sterk met de nomadencultuur zijn verbonden. Wereldwijd vallen de films maar liefst 23 keer in de prijzen.