in zo'n zestig Belgische film- en tv-producties geïnvesteerd (...).’ Volgens VAF-baas Pierre Drouot, geciteerd in het artikel, is de beslissing van ING ‘een bijzonder slechte zaak voor de Belgische film’: ‘het is de eerste duidelijke bevestiging van een tendens die eind vorig jaar al zichtbaar werd. Toen bleek dat het geld dat met tax shelter werd opgehaald, een ernstige terugval kende.’
Een gelijkaardige teneur is te bespeuren in het artikel ‘Overleeft de Vlaamse film het recordjaar 2008?’ van publicist Marc Holthof in het tijdschrift voor kunst en kritiek Rekto: Verso van mei-juni 2009. Met dat ‘recordjaar’ verwijst Holthof naar het grootste bioscoopsucces dat de Vlaamse film ooit kende: Loft van Erik Van Looy, waar ruim een miljoen toeschouwers een ticket voor betaalden. Maar tegenover die ene, op Amerikaanse leest geschoeide succesfilm staan tal van andere, vaak persoonlijker en eigenzinniger films die nauwelijks enkele duizenden toeschouwers naar de bioscoop weten te lokken, zoals (N)iemand (2008) van Patrice Toye en Unspoken (2008) van Fien Troch. Vlaams filmsucces is dus relatief, zeker in een tijd waarin het aantal verkochte bioscooptickets hoe dan ook een terugval kent. Holthof: ‘Er is dus sinds 2002 - het jaar waarin het VAF officieel van start ging, pa - heel wat gebeurd. Eerst leek alles inderdaad rooskleurig te worden zoals de zegebulletins van het hoofdkwartier van de Vlaamse film suggereren. Maar toen kwam de crisis. En plots blijken de troeven van de Vlaamse film enorme zwakheden te zijn. Wat na Loft met de bezoekersaantallen? Dat kan alleen maar bergaf... Of erger: wat gaat er overblijven van het tax shelter-systeem? (...) “Crisis knaagt aan Tax Shelter” kopte de krant De Tijd op 26 februari. De investeringen via het tax shelter-systeem in de Vlaamse film zijn al met 47% gedaald. In 2007 haalde men 9,4 miljoen euro aan risicokapitaal op via de tax shelter. Vorig jaar was dat bedrag gezakt tot 5 miljoen, of een daling van 47 procent. (...) De euforie over de Vlaamse film bij in- en outsiders steunt dus voor een groot deel op
het succes van Loft en de goede publieke respons op Faits divers. Maar euforie is gevaarlijk in deze tijden. De Vlaamse film is en blijft een ventje op lemen voeten.’
Hoe ziet de toekomst van de Vlaamse film er dan uit? Filmpublicist Erik Martens in Ons Erfdeel van augustus 2009: Hoewel een succesvolle film op zich een klein mirakel is, is hij nog geen bewijs voor een succesvolle carrière. Voordat we de naam van cineasten in steen mogen beitelen, moet bewezen worden dat hun creatieve verdienste meer is dan een eenmalige gelukstreffer. (...) Nationale of regionale cinema wordt nu eenmaal niet bepaald door individuele films, maar door oeuvres. (...) Tot op heden kennen we in Vlaanderen interessante films en cineasten met potentieel. Voldoende bewijs voor solide en consistente oeuvres hebben we nog niet gekregen.’
Wat schort er dan aan de Vlaamse film dat hij een ‘ventje op lemen voeten’ blijft? Martens: ‘Inhoudelijk missen nogal wat films geloofwaardigheid, urgentie of relevantie. Er is veel Sturm und Drang, vaak met Matthias Schoenaerts als de nieuwe Werther voor de jongste generatie. Toch is ook deze Werther intussen al de dertig voorbij en sluiten zijn personages heel dicht aan bij het prototype dat vader Julien Schoenaerts al in de jaren vijftig-zestig vertolkte. (...) Drama “met een zwart randje”, “met een hoek af”, is er in overvloed, drama met een solide fond blijft schaars. Geloofwaardige dialogen blijven een teer punt. Een regisseur die scheikunde bedrijft met zijn acteurs is nog altijd een witte raaf.’
Of er dan niets is dat de jongste generatie filmmakers bindt? Martens: ‘De meest actuele onder hen maken films met een groot “nu”-gehalte. Dat heeft zijn voordelen en ook zijn nadelen. Het is zoals in de mode: het is leuk om hip te zijn, maar je bent het nooit langer dan één seizoen.’
Over één ding is iedereen het eens: koken kost geld. Om goede films te kunnen maken, is er niet alleen talent, visie en doorzettingsvermogen nodig, maar vooral ook veel geld. Vergeleken met sommige buitenlanden worden films in Vlaanderen nog altijd voor een habbekrats gemaakt. Het ziet er helaas naar uit dat dat in de nabije toekomst niet anders zal zijn. Dat pessimistische toekomstbeeld steunt enerzijds op de terugvallende resultaten van de tax shelter (en dus van de privésector), en anderzijds op het feit dat de Vlaamse regering en dus ook de VRT en het VAF (de openbare sector), gekneld als ze zitten in de huidige politieke en economische malaise die ons land in een wurggreep houdt, gedwongen zullen zijn het met minder te stellen of zich genoodzaakt zien besparingsrondes door te voeren. Volgens Jan Goossens, artistiek directeur van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel, zou cultuur met het oog op het Vlaamse ‘bruto nationaal geluk’ nochtans een topprioriteit moeten blijven. In zijn opiniestuk ‘Pest, cholera en een derde mogelijkheid’ in De Morgen van 30 september 2010 stelt hij onomwonden: ‘Vlaanderen heeft het vorige anderhalve decennium een broodnodige inhaalbeweging voor de altijd kwetsbare kunsten gemaakt. Deze crisis mag geen voorwendsel zijn om die ongedaan te maken. Artiesten en sector geven de samenleving veel terug voor alle investeringen, op lokaal én internationaal vlak, qua kwaliteit én participatie. Cultuur moet dus een topprioriteit blijven voor de hele Vlaamse regering, want zonder dat collectieve draagvlak staat de minister van Cultuur machteloos. Van de huidige budgetten mag er structureel geen euro af.’ Kortom, wil de Vlaamse film niet teruggekatapulteerd worden in de tijd, bij manier van spreken terug naar de Boer Wortel-films van weleer,
dient er blijvend in geïnvesteerd te worden. Zoniet blijft hij verder groeien met de broek op de enkels - growing up in public with its pants down. Dat kan misschien een aardig gezicht opleveren voor een tijdje, maar op termijn gaat het gewoon vervelen. Een ouder wil tenslotte toch ook niet een leven lang een puberend kind om zich heen? Hoog tijd dus dat de Vlaamse film écht volwassen wordt, met de broek dichtgeritst om de heupen, zoals het hoort.