Joe's Meat Market
‘Neen, ik wil de mensen niet tot objecten herleiden. Tentoonstellingen als Naked Pavement (in Burlington, Vt.) of Nude Adrift (Londen) roepen misschien wel iets objectiverends op. Neen, het op elkaar stapelen van lichamen mag je ook niet associëren met historische gebeurtenissen als bloedbaden of met wat er in concentratiekampen gebeurd is. Misschien suggereren bepaalde foto's wel een zekere eenzaamheid, een vorm van naastelkaar-staan. Maar dat is niet systematisch het geval. Voor mij zijn die lichamen ook geen voorwerpen. Het seksuele aspect is niet belangrijk voor mij, al zien bepaalde Amerikanen dat wel anders. Het is geen geheim dat ik al verscheidene keren door de politie opgepakt werd voor mijn werk. Ik let er ook goed op dat ik de juiste perskanalen bereik. Ik wil niet dat mijn werk enkel in sensatiebladen figureert. Daar heb ik geen boodschap aan. Ik wil het naakte lichaam uit die sensatiesfeer halen. En dat ik de mensen zou onderwerpen aan een vorm van opgelegde controle of aan repressie klopt niet. Ik positioneer die lichamen natuurlijk wel, maar ik wil alleen dat er een verband is tussen wat ik wens te doen en wat de deelnemers zelf wensen. Als een groep mensen op de grond ligt (zoals bij mijn block-the-pavement projecten) dan kan men wel eens denken dat die personen slapen of dood zijn. Men kan dat beeld associëren met de dood, met rampen enz. Maar voor mij is dat slechts een reflectie: we raken even aan de dood, maar gaan terug naar het leven. Dat is het frisse, het nieuwe van de foto's, men beseft dat de personen levend aanwezig zijn in een bepaalde context. Soms vraag ik de figuranten ook niet zo maar los naast elkaar te liggen of te staan. Voor de creatie in Barcelona vroeg ik de mensen elkaar aan te raken, elkaar vast te houden en een danssuggestie te creëren. Zo
wilde ik een gevoel van togetherness opwekken. Ook in de foto's van mijn project in Selfridges in Londen wilde ik een gevoel van ontspanning, van relaxatie suggereren. Soms verwerk ik ook een ironische dimensie of een humoristisch aspect in de beelden. De foto die ik gemaakt heb op de hoek van 123rd Street en Malcolm X Boulevard in New York werkt met een ironische spanning tussen de naakte lichamen en de opschriften op het stalletje: “Tropical Products. Joe's Meat Market”. In Zuid-Afrika kregen mijn foto's bijna automatisch een politieke dimensie. Ik liet zwarte en blanke Afrikanen door elkaar heen liggend poseren in een natuurdecor. Daar had ik heel duidelijk het gevoel dat naaktheid grenzen en muren doorbreekt’.
‘Ik ben bekend geworden door mijn massanaaktfoto's. Maar daarnaast doe ik ook andere dingen. Aanvankelijk werkte ik met zwart-wit-opnames in New York. Later kwam er kleur bij en video. Vaak ook nam ik foto's van kleinere groepen naakte mensen, bijvoorbeeld op de hoek van een straat, zoals op 9th Street en First Avenue of in een geometrisch aangelegd park in Lissabon. Bepaalde beelden stellen slechts enkele personen centraal. Soms moeten bepaalde shots heel snel gemaakt worden. In de V.S. kan men enorme boetes krijgen om in het openbaar naaktfoto's te maken. In 1993 bijvoorbeeld wilde ik in New York drie naakte vrouwen op straat fotograferen die een vierde persoon horizontaal in de armen houden. Om dat te doen moet je de zaken goed voorbereiden. De personen werden
[Foto: Spencer Tunick]
in een deken gewikkeld en met een auto naar de locatie gebracht. Dan stapten ze snel uit en namen ze de juiste positie in. In enkele seconden moest ik de shots maken. Snel, voor dat de politie tussenkomt, moet de installatie weer opgebroken worden. In Parijs heb ik een liggend naakt gefotografeerd vóór de Eiffeltoren. Elders nam ik een foto van twee jonge vrouwen, met hun rug en openhangende haren naar de camera gekeerd, tegen de indrukwekkende skyline van een stad. Op Antarctica fotografeerde ik één naakte vrouw temidden van een groep pinguïns. Soms ook zijn het vrij gewone beelden, van een naakte vrouw op de motorkap van een auto of op een diepvriezer in een winkel. Die foto's zijn natuurlijk minder spectaculair, ook omdat het massagebeuren ontbreekt. Mijn nieuwste projecten zijn foto's van privé-feestjes. Iemand organiseert een party, sommige mensen zijn gekleed, andere zijn naakt. Als het feest volop bezig is, maak ik een reeks foto's. Mooie beelden van mensen die elkaar ontmoeten, die
face-to-face contact hebben, die praten, lachen, muziek beluisteren. Er is dan ook een soort contrast in dresscode, iets wat ik soms ook uitspeel in mijn grotere opnamen, bijvoorbeeld de foto's in
The Saatchi-Gallery in Londen.’
[Interview Brugge, 5 mei 2005. Met dank aan Spencer Tunick en aan de medewerkers van Brugge Corpus 05. Een tentoonstelling van het werk dat Spencer Tunick in Brugge gemaakt heeft, vindt plaats van 5/2/2006 tot 31/3/2006 in het Concertgebouw te Brugge]