Een nieuw Romeins gebouw
De Spaanse stad Mérida bezit een rijk Romeins verleden. In 1980 krijgt architect Rafaël Moneo (
o1937) de opdracht het ‘Museo Nacional de Arte Romano’ te ontwerpen. Reeds in zijn eerste projecten bewees Moneo dat hij op verrassende wijze een gebouw weet
Mérida (E), ‘Museo Nacional de Arte Romano’, architect Rafaël Moneo (1980-1986)
te verankeren met de geschiedenis en het karakter van de bouwplaats. Het museum opende haar deuren in 1986 en werd in de internationale vakpers met veel lof besproken. De eerste indruk is dat het gebouw er reeds lang staat, dat het zelfs een affiniteit heeft met de Romeinse architectuur. Juist door deze optie bekomt het grote nieuwe volume een bijna evidentie op deze plaats. Het museum bestaat uit twee volumes. De inkom wordt geaccentueerd door een grote latei met het uitgekapte woord museum, een grote bakstenen boog en een nis voor een Romeins beeld. Via een loopbrug, gelegen boven een teruggevonden Romeinse weg, komt men direct in de indrukwekkende hoge ruimte die eerder het beeld oproept van een kerkruimte of een Romeins marktgebouw. Moneo maakt hier ook gebruik van het traditionele Romeinse thermenvenster, een halfcirkelvormige opening met twee verticale verdelingen. Het overvloedig gebruik van baksteen en de ronde boogvorm geven het geheel een monumentaal karakter. Het grondplan bestaat uit evenwijdige schijven, in de ‘zijbeuken’ zijn er lagere ruimtes voor de presentatie van kleinere objecten. Moneo greep ook terug naar een Romeinse constructiewijze, de baksteenwanden worden aangewend als verloren bekisting voor het beton. Zijn ontwerp lijkt op een traditioneel Romeins gebouw, maar wijkt hiervan ook af. Bovenaan zijn doorlopende lichtkoepels aangebracht om zenitaal licht te laten binnentreden. Het gebouw bezit een crypte waar de aanwezige archeologische resten worden bewaard. William Curtis benadrukt dat het één van Moneo's beste werken is dat op een bepaald niveau verwijst naar de melancholie die men in De Chirico's metafysische stadstaferelen kan aantreffen. Gelijktijdig een actueel gebouw bedenken waarbij reminiscenties uit de Romeinse bouwcultuur zijn opgenomen, kan men ook aantreffen in het unieke thermencomplex van Peter Zumthor in Vals (Zwitserland).