Te gast
Roland Devolder
Het Stedelijk Museum voor Schone Kunsten van Oostende spant zich in om geregeld eigen kunstenaars te presenteren aan het grote publiek. Zo toonde vorig jaar Roland Devolder (1938) honderd twintig kunstwerken op papier, ontstaan tussen 1970 en 2000, een schitterend en voortreffelijk overzicht van dit levenswerk. Zijn kunst is sinds jaren goed herkenbaar in talrijke schilderijen, tekeningen, zwart-witte en gekleurde etsen, die kennelijk zijn levensinzicht en zijn eigen wereld weerspiegelen. Al Devolders figuren kijken ernstig, zelfs onwezenlijk voor zich uit. Zij leven alleen, in kleine groepjes of in massa binnen lege kamers, in ijle, stille straten en onder een licht waarvan de bron nauwelijks te bespeuren valt. Devolders figuren, mensen en dieren, blijven soms schetsmatig, maar worden door de kunstenaar handig rondom een gebaar, een blik gecondenseerd. Men kan aan een flits Rembrandt denken of aan de fameuze shelter drawings van Henry Moore, maar het zijn ten slotte allemaal projecties van een wereld vol eenzaamheid, illusie, melancholie. Collega Hugo Brutin schreef dat de stilte hier door niets gestoord wordt, ‘de stilte van het in zichzelf gekeerd zijn, van het rustige mijmeren over dingen die men al lang heeft uitgediept’. Zo'n diep borende rijkdom zit geborgen in de geraffineerde kunst van dit weergaloos tekentalent.
Fernand Bonneure
Roland Devolder, Transparant reizigerscoupé, tekening, 1980