Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 50
(2001)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 58]
| |
Wij huldigen/Wij gedenken Taalkundige Cyriel Moeyaert ANV-NeerlandiaprijsDat Hulst werd uitgekozen als plaats om Cyriel Moeyaert te huldigen heeft bij heel wat mensen de vraag doen rijzen: ‘Waarom niet in Frans-Vlaanderen?’ Een reden daarvoor is dat hier jarenlang een Frans-Vlaamse dag werd georganiseerd waar Moeyaert ook aan meewerkte. Drie dagen voor z'n tachtigste verjaardag mocht priester Moeyaert in de meest Vlaamse stad van Nederland de prestigieuze prijs in ontvangst nemen. De uitreiking was gerechtvaardigd door de verdienstelijke inzet van de laureaat voor Frans-Vlaanderen. Cyriel Moeyaert heeft niet alleen een reusachtige kennis van de geschiedenis en het Nederlandse dialect van de streek, hij kent eindeloos veel Frans-Vlamingen en is er een graag geziene gast. Zijn kennis en liefde voor de Zuidelijkste Nederlanden heeft hij altijd gekoppeld aan een engagement om de taal en de eigenheid van de streek te bewaren, een moedige houding waar velen zich niet aan wagen. Van 1983 tot 1997 was hij voorzitter van het Komitee voor Frans-Vlaanderen (KFV). Naast zijn Frans-Vlaams engagement, maar zeker niet los daarvan, was Moeyaert voortdurend in de weer voor onze taal. In het college van Izegem, waar hij leraar was, richtte hij ABN-kernen op. Cyriel Moeyaert is medeauteur van de Beknopte ABN-Spraakkunst die elf herdrukken kende. Hij sloot zijn loopbaan af als inspecteur Nederlands.
Jan van Ormelingen | |
Ereleden 2000Het C.V.K.V. vzw geniet van de toepassing van art. 107 van het wetboek der inkomstenbelasting 1992, waardoor giften van tenminste 1.000 fr. kunnen afgetrokken worden van het totaal belastbaar inkomen van de schenker. Via deze weg zegt de Raad van Beheer van het C.V.K.V. vzw. dan ook hartelijk dank aan alle schenkers.
Maurits Baertsoen, Tielt - Bervan Design cv, Tielt - Walter Cailliau, Leefdal/Bertem - Frieda Calluy, Merksem/Antwerpen - Olga Compernolle-Welvaert, Brugge - Maria Daels, Brugge - Lidy De Brouwer, Lovendegem - Paul De Bruyne, Gent - Robert Declerck, Tielt - Walter Decostere, Oudenaarde - Mark Delrue, Brugge - Jozef Depla, Roeselare - Johan De Schrijver, Meise - Willy Dewith, Antwerpen - Wim De Wit, Waasmunster - Achiel Diegenant, Dilbeek - Jan Dierckx, Turnhout - Fernand Dupont, Antwerpen - Anna Elaut, Gent - Giselan nv., Erembodegem/Aalst - André Goudsmedt, Kachtem/Izegem - Hubert Hauman, Temse - Felix Kemps, Wilrijk/Antwerpen - Kerk en Samenleving, Heverlee/Leuven - Gentiel Lemey, Kortrijk - Maurice Lecluyse, Bellegem/Kortrijk - Jaak Maertens, Roeselare - Daniël Martens, Kuurne - Clara Naessens, Kortrijk - Roger Rijckoort, Oostrozebeke - Karel Schotsmans, Stokkem/Dilsen - Jan Sercu, Koksijde - J. Spanoghe, Mortsel - Geert Swaenepoel, Hoogstraten - Marc Van Biervliet, Assebroek/Brugge - Adiel Van Daele, Tielt - Luc Vandenbulcke, Tielt - Paula Van den Sijpe, Aalst - Mgr. Roger Vangheluwe, Brugge - Johan Vermeulen, Landegem/Nevele - Geeraard Vingeroets, Kapellen - Frida Vleugels, Leuven - Albert Vonk, Dilbeek - Christiaan Wittebroodt, Temse - Zusters van Maria, Pittem | |
Belangrijk berichtAls vzw geniet het C.V.K.V. vzw van de toepassing van art. 107 van het wetboek der inkomstenbelasting 1992, waardoor giften van minimum 1.000 fr. mogen afgetrokken worden van het totaal belastbaar netto-inkomen van de schenker. Om als aftrekbare gift in aanmerking te komen, moet het bedrag echter ‘Geheel om niet’ m.a.w. bovenop het abonnementsgeld worden overgemaakt en mag aan de schenker geen enkel voordeel verstrekt worden (minimum 1.000 fr = fiscaal aftrekbare gift). Daarbij moet duidelijk vermeld worden ‘Gift voor het C.V.K.V. vzw’. Wij zeggen bij voorbaat dank voor elke gift. AvD | |
De Cultuurprijs 2000 van het CVKV en het tijdschrift Vlaanderen werd toegekend aan Bronks; de Jongerencultuurprijs 2000 ging naar Heleen DriesenOp woensdag 13 december 2000 werd in het Cultureel Centrum De Brouckere in Torhout de Eerste Tweejaarlijkse Cultuurprijs van het C.V.K.V. en het tijdschrift Vlaanderen toegekend aan het kinder- en jeugdtheatergezelschap BRONKS en de Jongerencultuurprijs 2000 aan Heleen Driesen. Deze tweejaarlijkse Cultuurprijs van het C.V.K.V. en van het kunst- en cultuurtijdschrift ‘Vlaanderen’, uitgegeven door het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond,
Peter Roose schetst de ontwikkeling van het jeugdtheatergezelschap ‘Bronks’. [Foto: C.V.K.V.]
| |
[pagina 59]
| |
wordt toegekend aan een kunstenaar, een groep, een organisator/organisatie of een initiatief. Deze prijs gaat naar een vertegenwoordiger of vertegenwoordigers van de podiumkunsten, kunstevenementen, de literatuur, de beeldende kunsten, de muziek en de architectuur. Deze prijs wil stimuleren en aanmoedigen en/of een cultureel initiatief bekronen. Bij het toekennen van de prijs staan de doelstellingen van het C.V.K.V. vzw voorop: de bevordering van alle takken van de kunst in overeenstemming
Mevrouw Oda van Neygen, directrice van Bronks, spreekt een dankwoord uit en formuleert tevens enkele hints i.v.m. de theateropleiding. [Foto: C.V.K.V.]
met een christelijke levensbeschouwing en het stimuleren van de ontplooiing van kunst en cultuur in Vlaanderen. De prijs was een kunstwerk van Luc Hoenraet, gecreëerd in opdracht van de Raad van Bestuur van het C.V.K.V. vzw. De jury was samengesteld uit de leden van de Raad van Bestuur van het C.V.K.V. Peter Roose gaf een boeiend overzicht van ‘de geleidelijke weg naar een volwassen jeugdtheater’ (zie tekst in vorig nummer van Vlaanderen, p. 137-139) met in de hoofdrol Bronks. In haar dankwoord had Mevrouw Oda Van Neygen van Bronks punten van kritiek op het onderwijs en ze had een aantal hints t.a.v. de Ministers van Cultuur en Onderwijs: Oda van Neygen: ‘Een prijs krijgen is één ding, een prijs krijgen om een goede reden is nog een beter ding. Naar ik vernam is één van de overwegingen bij het toekennen van de Cultuurprijs van het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond en het tijdschrift Vlaanderen aan jeugdtheater Bronks deze: de aandacht die Bronks besteedt, in alle aspecten van zijn werking, aan het publiek. In ons geval dus het jonge publiek, het kind. Dat kan vanzelfsprekend lijken, we maken tenslotte jeugdtheater, maar binnen de context waarin wij en onze collega's kwaliteitsvol theater trachten te maken, is het dat niet altijd. We hebben immers te maken met een omgeving die kinderen erg weinig stimuleert bij artistieke ervaringen: het onderwijs. In die omgeving brengen kinderen zeer vele uren door, met de bedoeling dat ze gevormd worden in hun
Heleen Driesen (Vlimmeren), laureate van de Jongerencultuurprijs van het C.V.K.V., draagt haar gedicht voor. [Foto: C.V.K.V.]
toekomstige attitudes en ambities. Voor theater is daarin geen of nauwelijks plaats. Of nauwkeuriger: er is weinig plaats voor bezoek aan artistiek overtuigende en professioneel gemaakte theatervoorstellingen. Want enkel theater in deze specifieke betekenis kan een spontane aanleiding vormen voor een nieuwsgierige verkenning van de grens tussen fantasie en werkelijkheid. In de bestaande opleiding van leerkrachten wordt er amper aandacht besteed aan specifieke kennis en vaardigheden om kinderen de taal van het theater te leren begrijpen. Een leerkracht leert hoe zij of hij de kinderen moet leren rekenen, maar een leerkracht leert niet hoe zij of hij de blik van kinderen op theater kan richten. Taal is een vak, beeldtaal helaas niet. Niet om het even welke grapjas die op een podium klimt prikkelt écht de fantasie, niet om het even welk sentimenteel gebaar roept herkenbare gevoelens op. Er is een verschil tussen moppentapperij en sentimentaliteit enerzijds en komedie en tragedie anderzijds. En dat verschil moet je leren en daar dienen zowel de leerkrachtenopleiding als de scholen zelf van doordrongen te zijn. Dezer dagen voeren de Minister van Cultuur en de Minister van Onderwijs overleg over meer aandacht voor kunstzinnige vorming in het onderwijs. Om te vermijden dat deze dialoog enkel uitmondt in goed bedoelde intentieverklaringen, is het essentieel dat het beleid dezelfde keuzes maakt als die de theaterpraktijk de afgelopen jaren heeft durven maken: voor kwaliteit en artistieke vernieuwing, voor kwetsbaarheid, tegen betutteling, tegen simplisme. Dat betekent concreet dat de (bestaande en op te richten) structuren die tussen die theaterpraktijk en de schoolse praktijk zullen bemiddelen vooral artistiek waakzaam moeten blijven. Zij moeten de leerkrachten duidelijk maken dat kunst voortdurend confrontaties met het onverwachte inhoudt. Dat is niet evident in een onderwijsomgeving waarin “leerlijnen” en “eindtermen” tot voorspelbare pedagogische resultaten moeten leiden. Kunst is de plaats van het onvoorspelbare, van de chaos te midden van een ordelijke opvoeding. Die chaos is van levensbelang.’ Jean Luc Meulemeester, voorzitter van het C.V.K.V. vzw, mocht ook de eerste tweejaarlijkse jongerencultuurprijs overhandigen. Voor het gedicht ‘Achter onze ruggen ligt de as dagen koud’, eenvoudig van verwoording en beeldspraak, melodieus en eigentijds, kende de jury unaniem de eerste prijs (20.000 frank) toe aan Heleen Driesen (Vlimmeren). Fransiska Louwagie (St.-Andries) en Greet Bilsen (Deurne) kregen voor hun inzending respectievelijk een eerste en een tweede vermelding (zie vorig nummer van Vlaanderen, p. 335). Deze officiële uitreiking werd besloten met een zeer gesmaakte opvoering van de voorstelling ‘Connaissez-vous votre Géographie?’ door Bronks, met een schitterende Pascale Platel in de enige hoofdrol. Een overtuigend bewijs dat deze prijs meer dan verdiend is! Dirk Rommens, secretaris C.V.K.V. vzw |
|