Op zoek naar de essentie Werk van Maarten van Severen
Liesbeth Melis
‘Alle dingen die ik maak, ontstaan vanuit een vraag om de omgeving bewoonbaar te maken.’
Het werk van de Belgische ontwerper Maarten Van Severen is niet makkelijk te karakteriseren. Het is complex, draagt ogenschijnlijk paradoxen in zich en heeft meerdere betekenisniveaus. Zijn ontwerpen worden vaak minimalistisch genoemd, een term die niet alleen tot een modieuze en weinigzeggende stijlaanduiding is geworden, maar bovendien zijn werk en ontwerpbenadering ernstig tekort doet. Inderdaad, de vormen van zijn ontwerpen zijn zo helder en eenvoudig dat ze zich onmiddellijk vastzetten op het netvlies. Ze zijn teruggebracht tot de essentie. Niets mag de aandacht afleiden van de zuivere vorm. Zijn meubelen drukken op de meest eenvoudige denkbare manier hun functie uit en zijn nooit verhalend. Door het ontbreken van enige vorm van anekdotiek krijgen ze iets radicaals en zelfs ongenaakbaars. Tegelijkertijd zijn ze echter uiterst tastbaar.
In 1988 ontwierp Van Severen een bijna archetypische tafel. Wat je ziet is niet meer dan een blad en vier poten. Zowel in het eikenhouten model als in het model van aluminium zijn de constructieve verbinding van poten en blad en de wijze waarop de tafel zijn stabiliteit
krijgt volledig aan het zicht onttrokken. Wat rest is een bijna grafische vorm, een teken. Het vreemde is echter dat deze abstractie een tegengewicht vindt in een bijna sensuele materialiteit. Alle meubelen zijn ontworpen vanuit een groot respect voor de eigenaardigheden van het materiaal. Zo is het eikenhout van de tafel langdurig behandeld met groene zeep om het hout een mooi patina te geven, minder kwetsbaar te maken, maar wel zo levend mogelijk te houden.
Ook het ontwerp voor de bedbank van Edra uit 1996 geeft blijk van deze tegenstelling tussen afstandelijkheid en sensualiteit. De strakke, hoekige vorm met scherpe belijning verhult de zachtheid van het materiaal, namelijk schuimrubber dat meegeeft, zodra iemand erop gaat zitten of liggen. De verzadigde kleur blauw versterkt de sensuele kracht van het materiaal en maakt het meubel aanraakbaar in al zijn ongenaakbaarheid. Op dit moment wordt gewerkt aan een exemplaar van fosforiserend materiaal, zodat de bedbank ook nog een lichtgevende functie krijgt en daarmee gemakkelijk is terug te vinden in een verduisterde ruimte. Interessant in dit verband is ook een van Van Severens jongste ontwerpen: een kantoormeubel bedoeld voor ontspanning. Ongebruikt oogt het meubel als een strakke bank, maar zodra er op gelegen wordt, past het zich aan het lichaam en de specifieke behoefte van de gebruiker.