| |
| |
| |
De keuze van de schrijver
Disco
Aan de auteurs werd gevraagd hun top-5 van de volgens hen historisch belangrijkste lp's/cd's op te geven.
Dit is het alfabetisch gerangschikte lijstje van opgegeven voorkeurgroepen en -zangers/zangeressen. In elke goeie platenzaak kan de geïnteresseerde een keuze maken uit dit ‘must-have-it’-lijstje. (Indien meer dan één keer genoemd, volgt tussen haakjes het aantal vermeldingen).
The Beatles (4x): Dubbele witte; Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band |
David Bowie: Hunky Dory |
Gavin Bryars: Jesus' Blood never failed me yet |
The Byrds |
John Cale: Paris 1919 |
Chemical Brothers: Exit Planet Dust |
Leonard Cohen: The Future |
Coop, Boyes and Simpson: Falling Slowly |
Dead Can Dance: Spleen and Ideal |
The Doors |
Bob Dylan: Highway 61 Revisited |
Donald Fagen: The Nightfly |
Aretha Franklin Greatest Hits |
Peter Gabriel: So |
Serge Gainsbourg: Histoire de Melody Nelson |
Lisa Gerrard: The Mirror Pool |
Henryk Górecki: Symphony No. 3 |
Peter Hammill |
The Jesus And Mary Chain: Psychocandy |
Jimi Hendrix |
Ricky Lee Jones |
Joy Division/New order |
Lambchop: How I quit smoking |
Legendary Pink Dots |
Bob Marley Live |
Joni Mitchell (2x) The Hissing of Summer Lawns |
Robert Moran: Desert of Roses |
Alanis Morissette: Jagged Little Pill |
Nirvana |
Sinéad O'Connor: Gospel Oak |
Oasis: Definitely Maybe |
Arvo Pärt: Fratres |
Pink Floyd: The Division Bell |
Elvis Presley: Sessions |
Primal Scream |
Procol Harum: Live: the concert with the Edmunton Symphony Orchestra |
Queen: Made in heaven |
R.E.M. (2x): Out of Time |
Radiohead |
The Rolling Stones |
The Sex Pistols (2x): Never Mind The Bollocks Here's |
The Smiths |
Sonic Youth: Confusion Is Sex |
Spain: The Blue Moods of Spain |
Bruce Springsteen: Darkness at the edge of Town |
The Stooges: The Stooges |
David Sylvian (2x): Secrets from the beehive, Gone to earth |
Talk Talk |
TC Matic: TC Matic |
Texas: White on Blonde |
Tindersticks: Tindersticks, 2de cd |
Wannes Van De Velde: De Kleuren van de Steden |
Van Morisson: Inarticulate speech of the heart, A sense of wonder, No method, no guro, no teacher |
Suzanne Vega |
The Velvet Underground: The Velvet Underground And Nico |
Tom Waits: Rain Dogs |
Jennifer Warnes: Famous Blue Raincoat |
Dionne Warwick |
Neil Young |
Frank Zappa: Apostrophe |
| |
Bieb
samengesteld door Jan Koenot
Bangs, Lester, Psychotic Reactions and Carburator Dung. Edited by Greil Marcus (1987), Londen, Minerva Paperback, 1990. |
|
Boomkens, René, Kritische massa. Over massa, moderne ervaring en popcultuur. Amsterdam, Van Gennep, 1994. |
|
Bork, Remko van, en Jacobs, Jan, Popmuziek. Het geluid van jongeren, Muiderberg, Coutinho, 1986. |
|
Braha, Liviu von, Phänomene der Rockmusik, Wilhelmshaven, Heinrichshofen, 1983. |
|
Burnett, Robert, The Global Jukebox. The International Music Industry. London/New York, Routledge, 1996. |
Cagle, Van M., Reconstructing pop/subculture. Art, rock, and Andy Warhol, Thousand Oaks/London, Sage Publications, 1995. |
|
Corbijn, Anton, Star Trak. Mit einem Text von Brian Eno, München, Schirmer/Mosel, 1996. |
|
Frith, Simon, Performing Rites. On the Value of Popular Music, Oxford, Oxford University Press, 1996. |
|
Gourdon, Anne-Marie (uitg.), Le rock. Aspects esthétiques, culturels et sociaux, Paris, CNRS Editions, 1994 |
|
Harris, J.F., Philosophy at 33 1/3 rpm. Themes of Classic Rock Music, Chicago and La Salle, Illinois, Open Court, 1993. |
|
Heylin, Clinton (ed.), The Penguin Book of Rock & Roll Writing, London, Penguin Books, 1992. |
|
Jansen, Wim, Popmuziek en geloof. Pleidooi en handreiking voor het werken met popmuziek in vieringen en geloofsoverdracht, Nederlandse Hervormde Kerk, Uitgeverij Kok, Kampen, 1995. |
|
Kent, Nick, The Dark Stuff, London, Penguin Books, 1994. |
|
Keunen, Gert, Surfing on Pop Waves. Een kwarteeuw popmuziek, Antwerpen, Kritak, 1996. |
|
Kneif, Tibor, Rockmusik. Ein Handbuch zum kritischen Verständnis, Reinbek bei Hamburg, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1982. |
|
Koenot, Jan, Voorbij de woorden. Essay over rock, cultuur en religie, Averbode, Altiora, 1996 (Duitse vertaling: Hungry For Heaven. Rockmusik, Kultur und Religion, Düsseldorf, Patmos, 1997). |
| |
| |
Leukert, Bernd (uitg.), Thema: Rock gegen Rechts. Musik als politisches Instrument, Frankfurt am Main, Fischer, 1980. |
|
Lull, James (uitg.), Popular Music and Communication, Newbury Park (California), Sage Publications, 1987. |
|
Marcus, Greil, Mystery Train. Images of America in Rock ‘n’ Roll Music (1975), London, Omnibus Press, 1990. |
Marcus, Greil, Lipstick Traces. A Secret History of the Twentieth Century, London, Secker & Warburg, 1989. |
Marcus, Greil, The Dustbin of History, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 1995. |
|
McGregor, Craig, Pop Goes the Culture, London, Pluto Press, 1984. |
|
Melzer, Richard, The Aesthetics of Rock, Something Else Press, 1970, herdruk New York, Da Capo Press, 1987. |
|
Mignon, Patrick, & Hennion, Antoine (uitg.), Rock. De l'histoire au mythe, Paris, Antropos, 1991. |
|
Oor's eerste Nederlandse Popencyclopedie, editie 1 tot 10. |
|
Reynolds, Simon, Blissed Out. The Raptures of Rock, London, Serpent's Tail, 1990. |
|
Ross, Andrew & Rose, Tricia (uitg.), Microphone Fiends. Youth Music. Youth Culture, New York/London, Routledge, 1994. |
|
Salzinger, Helmut, Rock Power, oder Wie musikalisch ist die Revolution?, Reinbek bei Hamburg, Rowohlt, 1982. |
|
Shapiro, Harry, Waiting for the Man. The Story of Drugs and Popular Music, London, Mandarin Paperbacks, 1990. |
|
Siedler, Rolf, Feel it in your body. Sinnlichkeit, Lebensgefühl und Moral in der Rockmusik, Mainz, Matthias-Grünewald-Verlag, 1995. |
|
Storms, Ger, POP in de klas. Geschiedenis van de popmuziek. Liedjes en improvisaties, Katwijk aan Zee, Servire, 1981. |
|
Tuner, Steve, Hungry For Heaven. Rock And Roll And The Search For Redemption, London, Virgin, 1988. |
|
Vercaigne, Conny, Megadancings en housemuziek, Leuven, Davidsfonds, 1996. |
Leonard Cohen.
Ring the bells that still can ring.
Forget your perfect offering
There is a crack in everything.
That's how the light gets in.
(Uit ‘Anrhem, cd The Future 1992)
Luid de klokken die nog kunnen zingen.
Je volmaakte offer moet je verdringen.
Er loopt een barst door alle dingen
Waardoor het licht naar binnen dringt.
(Vertaling: Dirk Rommens)
| |
Jeanne d'Arc
De vlammen volgden Jeanne D'Arc in de nacht,
toen het paard haar door de duisternis bracht,
op haar harnas geen schittering van de maan
geen mens die door deze rokerige nacht wou gaan.
Ze zei: ‘Ik ben toch zo moe van het strijden,
Ik wil weer het soort werk van vroegere tijden:
een trouwkleed of iets wits om te behagen
om weer op mijn gezwollen lust te dragen.’
‘Je zo te horen spreken is een geluk voor mij:
Jou op je paard te zien elke dag, maakte me blij,
ik ben vervuld met liefde om jou te winnen
om zo'n koele, eenzame heldin te beminnen.’
‘Wie ben jij wel?’ klonk haar strenge stem
tegen die van onder de rook, ze kwam van hem.
‘Wel, ik ben het vuur en de vlam’, antwoordde hij,
‘en ik hou van je trots, ik hou van je eenzaamheid.’
‘Wel dan, vuur, maak jouw lichaam kil en koud,
Ik geef je het mijne, ik wil dat je het houdt.’
En terwijl hij dit zei, klom ze naar binnen
om zijn bruid te zijn, om hém alleen te beminnen.
En diep in zijn vurig hart
nam hij de asse van Jeanne D'Arc,
en boven de trouwgasten, zo hoog hij kon,
hing hij de asse van haar trouwjapon.
Het was diep in zijn vurig hart
dat hij de asse nam van Jeanne D'Arc,
en toen verstond zij, toen werd alles klaar
dat als hij vuur was, zij hout was, voorwaar!
Ik zag de huivering, ik zag haar snikken
Ik zag de luister in haar blikken
Ikzelf die verlang naar liefde en licht,
maar waarom toch zo wreed, zo helder verlicht!
(Uit de LP Songs of Love and Hate, 1971, op cd heruitgebracht 02-476799-10)
|
|