Overmorgen 2000 en daarna
Guy c. Jules Van Belle & Herbert Van de Sompel (YFCF)
Electronic Music Foundation http://www.emf.org V2 http://www.v2.nl Rainstick http://valley.interact.nl/rainstick Steim http://www.xs4all.nl/~steim
Young Farmers Claim Future interviewen DG. Tall & Da MiDiA:Bang!R. Vier future-siècle computercomponisten praten over muziek, computers, netwerken en visserij.
Da MiDiA:Bang!R: Laten we niet beginnen met een zoektocht naar de roots van muziek en technologie. Ook niet met hypotheses over cybermuziek. Dat is iets voor filosofen. Wij zijn muzikanten.
DG.Tall: Dus geen geschiedenisles. OK, wij zijn allebei geboren eind de jaren 50. Op de wereldtentoonstelling heeft niemand van onze familie het Philips paviljoen gezien, althans ze kunnen het zich niet herinnneren. Dus geen Varese en Xenakis. Wel het Atomium en een stel gadgets. Da MiDiA:Bang!R: Euh...
DG.Tall: Onze ouders hadden bandopnemers en pick-ups. Wij pickups, cassettes en cd's. En we gebruikten de vintage Grundigs om te dubben en te loopen. Onze kinderen hebben cd's en halen de oude platendraaiers uit de doos om te scratchen. Wij kijken naar de volgende eeuw en mijmeren over de software waarmee we een eigen klankwereld bijeenknutselen.
Da MiDiA:Bang!R: Maar eigenlijk bedoelen we dat dezelfde technologie ons meer toelaat dan een track in elkaar te zetten op een zolderkamer, en daarna op eigen borst te kloppen. Kijk, de laatste 10 jaar is er zoveel veranderd. Je hebt door die totale digitalisering van klank, beeld, tekst,... plots alles op je computer zitten. Met software kan je een atelier opbouwen waarvoor je vroeger miljoenen moest neertellen. Vervolgens is er de impact van het Internet. Je kan natuurlijk seks en geweld roepen en je handen wegtrekken. Maar plots zitten we met dat persoonlijk atelier, zoals ik zei, verbonden met een heleboel andere ateliers.
DG.Tall: Vroeger hadden wij een probleem met aansluiting bij centra en instituten waar onderzoek en ontwikkeling gebeurde. Nu kan je een alfa/beta versie van een nieuw programma testen, word je attent gemaakt op waar ‘iets’ zit dat beter bij je past, hoe je iets zus of zo maakt, enz...
Da MiDiA:Bang!R: Veel verregaander nog! Je maakt muziek of biedt muziek aan via datzelfde netwerk. Niet alleen wordt het een nieuw podium, een nieuw uitstalraam of zo - het is moeilijk die traditionele benamingen te blijven aanhouden in hun vroegere betekenis - je krijgt er ook een andere vorm van muziekmaken door. Zelfs de distributie is veranderd. Daarmee bedoel ik niet enkel dat je cd's koopt via Internet. Je koopt nu ook muziek per track, rechtstreeks bij de componist of de uitvoerder, zonder tussenkomst van platenlabels. Ben ik duidelijk? Misschien moeten we wat meer concrete dingen tonen.
CD-Now http://www.cdnow.com Global Music http://www.globalmusic.com The Ultlmate Band List http://www.ubl.com Artifact http://www.artifact.com Fresh Finesse http://www.freshcom.com S.o.H.H. http://www.sohh.com 88HipHop http://www.88hiphop.com
Da MiDiA:Bang!R: Wij gebruiken daarbij computer- en netwerktechnologie voor klanksynthese, compositie, digitaal opnemen, editeren, bewerken, mixen, enzovoort. Die technologie stelt ons in staat verschrikkelijk autonoom en eigenzinnig te blijven werken, veelal dwars op wat er in de media aangeprezen wordt.
DG.Tall: Je kan over kunst en technologie blijven doordrammen zonder er eigenlijk iets wezenlijks over te zeggen: de technologie als extensie van het menselijk handelen (McLuhan), de culturele realisatie van de abstracte netwerkgedachte (Deleuze) of de spelletjes die we spelen met realiteit en virtualiteit (Baudrillard). Allemaal constructies achteraf, eigenlijk niet om de zaak bespreekbaarder te maken, maar om van een mooi rond ei een kakelende kip te maken op het erf van kunst, cultuur en wetenschap.
Supercollider http://www.LCSaudio.com Peak Audio http://www.peakaudio.com Max http://www.opcode.com Lisa & BigEye http://www.xs4all.nl/~steim Pixound http://www.pixound.com/ Soundhack http://shoko.calarts.edu/~tre/ Argeiphontes Lyre http://shoko.calarts.edu/~akira/ D/Noise http://www.fmah.com RossTools rossb@klang.latrobe.edu.au Hyperprism http://www.arboretum.com Prosoniq http://www.euro.net/ecompany Reality http://www.seersystems.com KoanMusic http://www.sseyo.co Lemur http://datura.cerl.uiuc.edu/Lemur/ SoundEffects ftp://ftp.alpcom.it/software/mac/Ricci csound http://www.leeds.ac.uk/music/Man/c_front.html Kong filter http://www.xs4all.nl/~jaeho/ChaoticSynth/ Cecilia http://www.musique.umontreal.ca/Org/CompoElectro/CEC/ Grainwave http://www.mills.edu/PEOPLE/gr.pages/mikeb.public.html/grainwave.html
DG.Tall: Het is bijna zoals op de radio over tv praten. Ten slotte is dit een tijdschrift, je weet nog wel, gedrukt in kolommen. Met illustraties waarop je niet kan klikken. En zeggen dat ze de lay-out en het hele maakwerk vanop computers doen. Het lijkt alleen maar op iets dat vroeger een echt handwerkje was en toen ook tijdschrift heette. Maar machine *oeps, verspreking*, misschien terug naar de muziek.
Da MiDiA:Bang!R: We treden ook op met computers. En dat is een wezenlijk verschil met vroeger.
DG.Tall: RealTime!
Da MiDiA:Bang!R: Dat is maar een deel van het verhaal. Door die snelle pentium en dsp dingen kan je nu op een directe manier ‘omgaan’ met je muziek. Werkelijk spelen met klanken en muzikale structuren. Je wordt een