Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 46
(1997)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 252]
| |
Algemene vergadering in Ieper op 19 april 1997Naar jaarlijkse traditie had dit jaar de algemene vergadering van het CVKV vzw plaats, nu in West-Vlaanderen. Toch was deze editie in vele opzichten vernieuwend. Niet alleen werd afgeweken van het ‘normale’ tijdstip (i.p.v. zondag werd het nu een zaterdag), maar de algemene vergadering werd bovendien gekoppeld aan een debat en aan de voorstelling van een nieuw nummer. Deze formule leek hoe dan ook een schot in de roos, want we hoorden achteraf slechts positieve geluiden van de deelnemende CVKV-leden en geïnteresseerden! Niettegenstaande het winderige wat winterse weer - je kon gerust spreken van aprilse grillen - bleek de ontvangst met koffie alvast een warm onthaal. De jarige en gehuldigde CVKV-leden vonden het best gezellig ‘In 't Zweerd’, op de Grote Markt van Ieper, waar zo stilletjes aan ‘De
Erevoorzitter Werner Vens bedankte en gaf zijn volle vertrouwen aan het huidige CVKV-bestuur.
(Foto: C.V.K.V. vzw) Ieperse Kerkdagen’ zich op gang trokken. Een van de vele activiteiten georganiseerd in het kader van de Vlaamse Kerkdagen was het orgelconcert vanaf elf uur in de Sint-Maartenskathedraal. Kamiel D'Hooghe, organist, lid van onze Raad van Beheer van het CVKV en redactielid, bracht ‘Musica Sacra’. Na deze hoogstaande muzikale ode volgde de receptie en het al even gewaardeerde vriendenmaal in ‘'t Hof Ter Donck’. Jean Luc Meulemeester verwelkomde als voorzitter van het CVKV. Hij huldigde Werner Vens die de voorbije jaren het CVKV leidde en officieel tot Erevoorzitter van het CVKV vzw werd uitgeroepen. Adiel Van Daele wist als Penningmeester van het CVKV vzw positieve cijfers te citeren, maar waarschuwde dat culturele tijdschriften als ‘Vlaanderen’ het in het huidige klimaat niet makkelijk hebben om ‘boven water te blijven’. De verkiezing ter vervanging van de aftredende en herkiesbare leden van de Raad van Beheer verliep zoals steeds zonder problemen. Heel wat CVKV-leden werden gehuldigd omwille van hun leeftijd of hun bekroning (wij vermelden enkel de aanwezige en verontschuldigde CVKV-leden, met onze excuses mochten wij iemand over het hoofd hebben gezien): Robert Adriaensens, Jozef Beerden, Wwe Blommaert-Meyssen, Jozef Boets, Lode Bollen, Phil Bosmans, Leo Charita, Jozef Coghe, Jan D'haese, Nelly De Bock-Windels, Alain De Caluwe, Karel de Decker, Lucien De Gheus, Geert Devolder, René Duyck, Yolande Goes, Raf Goormans, Rosa Jonckheere, Omer Lewille, Ludovic Leysen, Lieven Martens, August Michiels, Jozef Noreille, Achiel Pauwels, Ludo Scharpé, Joseph Seuntjens, Jenny Steenkiste, Leonardo Torfs, Joke van den Brandt, Cecile Vandoorne, Jozef A.M. van Maele, Gaston Van Wonterghem, Adhemar Vandroemme, Albert Vanwalleghem, William Vermeersch. Zij ontvingen hiervoor een gewaardeerd geschenk. Het daaropvolgend forum ‘Geloof zonder kunst? Kunst zonder Kerk?’ n.a.v. het verschijnen van het gelijknamige themanummer vond plaats in het Vleeshuis op de
Een volle zaal tijdens de Vlaamse Kerkdagen in Ieper voor het panelgesprek ‘Geloof zonder kunst. Kunst zonder Kerk’.
(Foto: C.V.K.V. vzw) Neermarkt in Ieper. Over de uitdagingen en kansen van christelijke kunst aan het einde van het tweede millennium konden de aanwezigen van gedachten wisselen met een panel dat bestond uit Prof. Peter Schmidt, medewerker aan het themanummer, en de redactieleden Mark Delrue en Prof. em. Piet Thomas. Moderator was hoofdredacteur Patrick Lateur. Er waren een 130-tal aanwezigen in een overvolle zaal! Deze dag was werkelijk een culturele hoogdag voor het CVKV en Vlaanderen. De Vlaamse Kerkdagen programmeerden bovendien ook werk van leden van het CVKV, o.m. de Kruisweg van Armand Demeulemeester en Sarajevo van Achilles Pauwels. Ignace Thevelein, dirigent van het Willaertkoor en het koor De Dunis, werkten mee aan Musica Sacra en Kamiel D'Hooghe gaf, zoals in het begin van dit verslag al geschreven, een orgelconcert. Deze bijdrage aan de Vlaamse Kerkdagen mag zeker een succes genoemd worden. Meer dan ooit voordien bereikten we op onze jaarlijkse ontmoetingsdag veel belangstellenden voor onze vereniging en het tijdschrift. Het themanummer kon op die manier eveneens gepromoot worden. Het kreeg dan ook de verdiende aandacht in de pers. Een dag die blijft. dirk rommens, verbondssecretaris | |
[pagina 253]
| |
Wij huldigen / Wij gedenken
| |
Redactiesecretaris Robert Declerck
| |
Kunstschilder
| |
[pagina 254]
| |
wereld te kunnen erkennen. ‘Spijtig dat het allemaal niet veel mooier gaat tussen de mensen. Dat is de rode draad van mijn werk’, zegt de kunstenaar. Demeulemeester schildert zijn tijdsgeest met een dissonant coloriet en een chaotisch aandoende opbouw. Ongetwijfeld is dit een verwijzing naar de desintegratie van ethische en esthetische waarden. Maar Demeulemeester is geenszins een nihilist in Nietzscheaanse betekenis. Als men naar zijn werken kijkt, dan ontwaart men toch een geheimzinnige vreugde die de ruggengraat vormt van het rijpingsproces van deze schilder. Een eerlijk schilder die niet zoals Paul Klee de ‘wereld ziet en droomt en de wereld schildert van zijn dromen’. Die zich niet buiten de wereld plaatst en onmogelijk kan gevangen worden in categorieën die zouden neerkomen op een wedergeboorte van expressiewijzen die de baarmoeder van saaiheid en verveling worden. Ik blijf er dan ook bij dat de motoriek in de werken van Demeulemeester hun wortels hebben in die aanleg voor ‘ordening’ van kleuren en vormen. En toch..., toch is de kunstschilder een figuratief schilder die weet dat het geen oneer is voor de kunstenaar om een deel van zijn arbeid te besteden aan het gesprek met de schaduwen van voorlopers of van mensen waarvan hij de invloeden erkent. Wat maakt hem dan toch ‘speciaal’? Ik denk dat hij de gave heeft zichzelf te herkennen in het vermogen om het particuliere met het algemene samen te brengen en de grens van de werkelijkheid naast de onmetelijkheid van het spirituele te plaatsen. Kortom, Armand Demeulemeester is een man die een roeping heeft beantwoord door haar te vertalen in schilderijen die doordrongen zijn van toespelingen, verwijzingen en het creëren van parallellen. Daarom dit oeuvre met een poëtische draagkracht. (Kapellestraat 217, 9600 Ronse) Bob Francis | |
In memoriam
| |
In memoriam
| |
[pagina 255]
| |
In memoriam
| |
In memoriam
|
|