| |
verbondsberichten
Verbondssecretaris: Mevr. Lic. J. Dominique Goos-Derveaux Frankrijklei 120, 2000 Antwerpen
| |
Nieuwe leden
In zijn vergadering van 24 april 1982 aanvaardde de Raad van Beheer volgende nieuwe leden en we heten hen hierbij van harte welkom!
Antwerpen: Fernand Bruyninckx (P), Berchem - Jan Gielen (arch.), Kalmthout - Willy Kreitz (beeldh.), Antwerpen - Walter Merhottein (Dr.), Merksem - Maurits Nevens (P), Hoboken - Goele Peeters (P), Antwerpen L.O. - Sorina Vist (P), Berchem - Jaak Zoomers (L/P), Halle-Zoersel - Pieter Valckx (P), Stabroek.
Brabant: Thierry Callewaert (P), 1030 Brussel - Marcel Ringelé (P), Rotselaar. - Laurette Bosteels (L) en Victor van Frachen (M), Affligem/Hekelgem - Herman Bogaert (D), Kobbegem/Asse.
Limburg: Roger Pulinx (P/L), Hasselt - André Vander Burght (P), Achel.
Oost-Vlaanderen: Marcel Obiak (ps. van Marcel Debroey) (L/P), Sint-Niklaas - Livienne Smet (L), Beveren - Thomas Triphon (L), Gent - E. Van der Elst (beeldh.), Eeklo - Gaston van der Gucht (L/D), Wetteren - Tom van de Velde (L), Wetteren - Mercedes (ps. van Nadia Vereecke (L), Gent - Piet Bekaert (P en L), St.-Martens-Latem.
West-Vlaanderen: Georgette Aneca (P), De Panne - Gerrit Germonpré (beeldh.), Koekelare - Gilbert Hinnekint (M), Tielt - Lieven Neirinck (F & F), Aarsele - Cecile Vandoorne (L.) (e. Viaene), Kachtem - Freddy Petteloot (P), Kortrijk.
| |
Prijs Jozef Storme
De Prijs Jozef Storme voor Beeldende Kunsten zal dit jaar voor het eerst toegekend worden, meer bepaald voor de schilderkunst. Hij bedraagt 25.000 fr.; er is ook een 2e en een 3e prijs. De wedstrijd wordt gesponsord door de Bank van Roeselare en West-Vlaandereen en staat open voor alle ca. 700 CVKV-leden uit de sectie Plastische kunsten. Het volledig reglement vindt U in de eerstvolgende aflevering der CVKV-Tijdingen.
| |
Int. Siac-Congres 1982
De Int. Ver. v. Christelijke Kunstenaars S.I.A.C. houdt haar tweejaarlijks Intern. Congres in Engeland, in een oud College van de University Cambridge, over het thema ‘The Extension of Creation’ (Kunst als voortzetting van de Schepping). Naast de voordrachten zijn er muzikale, visuele en liturgische ‘events’ voorzien, evenals bezoek aan Norwich en Ely en geleide bezoeken van de City. Verblijf van woensdag 8 sept. (dinner) tot zondag 12 (lunch) in het College, met inbegrip van inschrijving: 200 Eng. P. Inschrijven op adres: Regional Secretary UK SIAC, M.W. Hattrell, 29 Trott Street, London SW11 3DS ENGLAND.
Er is mogelijkheid om aan te sluiten bij de Duitse groep, die vanaf 4 sept. een reis maakt van Londen (overn.) naar Cambridge over Winchester, Salisbury, Stonehenge, Wells, Frome (overn.), Bath, Gloucester, Stratford on Avon, Warwick, Coventry, Leicester (overn.), Durham, York, Cambridge. Terug naar Londen op 12-9 (met mogelijkheid van verlenging van het verblijf daar tot avond 14-9). Dat brengt een supplement mede van ca 840 DM. Daarvoor inschrijven bij het Amtliches Bayerisches Reisebüro-Gruppentouristik, Promenadeplatz 12, D 8 München 2, tel. 089/59041. Inschrijvingsvoorschot 100 DM, te storten op Postch. München 3020-806/Kennw. Cambridge.
Niet uitstellen a.u.b.!
| |
Nog het centraal kunstbeleid
⚫ | De ‘Prijs van de Interprovinciale Cultuurraad voor Vlaanderen 1982’ werd niet uitgereikt, ingevolge het gering aantal inzendingen, die bovendien niet beantwoordden aan de bepalingen van het reglement. Deze prijs wilde, zo meldt de I.C.V., bijdragen tot de wetenschappelijke benadering van het provinciaal niveau, in het bijzonder cultureel. Het niet toekennen van de prijs is voor de I.C.V. symptomatisch voor het gebrek aan belangstelling en waardering voor de plaats, de functie en de werking van de provincies. In een centraal bestuurde staat zoals België - het gewest Vlaanderen evolueert jammer genoeg in dezelfde richting - worden te veel zaken onnodig op een grote afstand van de individuele mens besloten en uitgevoerd. Steeds meer bevoegdheden worden, soms naast de provincie en gemeenten, door de rijksoverheid behartigd; gedeconcentreerde rijksdiensten plaatst men naast reeds lange tijd werkende provinciale diensten, enz. Dit is de reden waarom de I.C.V. van bij zijn oprichting heeft gesteld dat het cultuurbeleid basisgericht moet zijn. Het niet kunnen uitreiken van de ‘Prijs van de Interprovinciale Cultuurraad voor Vlaanderen 1982’ is voor de I.C.V. de aanleiding om nogmaals aan te dringen op een ernstig doorgevoerde decentralisatie. Dit houdt in zich dat de provincies - die nog moeten werken met een volkomen verouderde Provinciewet - dringend moeten geherwaardeerd worden, n.a.v. de hervorming van de bestuursinstellingen.
De Interprov. Cultuurraad voor Vlaanderen is gevestigd: Jan van Rijswijcklaan 28, 2000 Antwerpen. |
| |
⚫ | Over het Centraal Cultuurbeleid verklaarde een lid in de Vlaamse raad terecht (27-1): ‘Wat ons in de beleidsverklaring van de Vlaamse Executieve in de eerste plaats verheugt en wat wij vandaag, zij het in korte bewoordingen, willen onderstrepen, is in elk geval het feit dat met zo grote nadruk wordt verwezen naar de noodzaak van decentralisatie
|
| |
| |
| en deconcentratie en dat zelfs met een gans hoofdstuk wordt verwezen naar de rol van de ondergeschikte besturen in de toekomstige structuur van onze Vlaamse deelregio. Er wordt klaar en duidelijk gezegd dat deze vorm van Staatshervorming, met name de installatie van deze Executieve en de erbij horende administraties, niet mag leiden naar een nieuwe vorm van centralisatie op Vlaams niveau. Ik kan niet nalaten dit even te onderstrepen. Het verheugt mij ook dat u dit niet alleen in de algemene princiepsverklaring stelt, maar dat u ook letterlijk, met voorbeelden en intenties, die duidelijk omschreven zijn, aantoont hoe deze decentralisatie zal verlopen, met name een werkelijk belangrijke ontmanteling van de voogdijvormen, een ander systeem voor de toekenning van subsidiëringspaketten voor werken, alsook de nieuwe rol voor het provinciale niveau, waarvan u zegt dat het een beleidsniveau zal zijn op supra-locaal niveau. Op vele vlakken is dit een nieuwe taal die wij werkelijk waarderen. Wij hopen dan ook dat het hier niet bij woorden zal blijven. Want wij willen u erop wijzen dat er nog een groot wantrouwen in de ondergeschikte besturen blijft bestaan. Men zegt dat het niet zal veranderen, dat de Vlaamse regering even centraliserend zal optreden als de Belgische regering in het verleden. Ik hoop dat hetgeen in uw intenties naar voor komt, waarheid zal worden. Mag ik eraan herinneren dat de Belgische staat nooit de Vlamingen heeft gelukkig gemaakt met haar vormen van centralisatie. U kunt van mij aanvaarden dat u de Vlamingen evenmin met een Vlaamse centralisatie zult gelukkig maken.’
Een ander lid van de Raad voegde hier aan toe: ‘Pierre Schneider schreef onlangs in l'Express onder de titel “Les princes et les insoumis” een lezenswaard artikel over de verhouding van de overheid tot de kunst. Ik wil zijn waarschuwing tot de mijne maken waar hij zegt: “Er is maar één zaak die nog gevaarlijker is voor de kunst dan de onverschilligheid van de Staat en dat is dat de Staat er zich zal aan interesseren.” De cultuur moet dus worden bevorderd, maar de overheid heeft haar specifieke taak in het spreiden van de cultuur meer dan in het normerend optreden voor wat betreft de kunst- en cultuuruiting zelf. Bevoogding is uit den boze. Als ergens nog volle vrijheid moet worden gegeven, dan is het wel hier. Daarom echter niet de vrijheid van de jungle.’ |
| |
Kunstenaarsbelangen
⚫ | De vzw. Belgische Associatie van Scenografen en Teatertechnici (‘Bastt’), werd opgericht in 1981, naar analogie met de franstalige ABSTT en de internationale ‘Oistt’. Doelstelling o.m.: het bevorderen van een betere verstandhouding, nationaal en internationaal tussen scenografen, teater-technici en architekten die werken aan de conceptie, creatie en realisatie van spektakels. De vereniging geeft het tds. ‘Aktualiteiten’ uit dat informatie bevat voor scenografen en teater-technici. (In nr. 3 o.m. Roger Avermaete over ‘De evolutie van de scenografie’). Op 19 en 20 juni e.k. organiseert Bastt een tentoonstelling en handelsbeurs in het cultureel centrum te Strombeek-Bever over ‘Scenografie in Vlaanderen sinds 1979’ (recente realisaties aan de hand van foto's, tekeningen, schaalmodellen en maquettes): voorbereiding van de Vlaamse inzending op de Quadriënnale van Praag in 1983. |
| |
⚫ | Van 7 tot 20 juni 1982 gaat te Solingen het tweede Internationaal Seminarie voor koorleiding door. Thema's: Stemvorming, Nieuwe koorliteratuur, Offenes Singen... Leiding: Prof. Dr. A. Gras (Chicago) en Prof. Dr. Müller-Blattau (Saarbrucken). Zowel cursus als verblijf worden volledig door de stad Solingen gedragen. Inschrijving: E.H. von Michaeli, Landsberger Strasse 509 - 8000 München 60. |
| |
⚫ | Bij vzw. Amarant kan men de tentoonstelling ‘Geweld’ aanvragen tot eind 1982. Inlicht.: Daan Rau, Eedverbondkaai 267, Gent. Dit geldt ook voor de tentoonstelling ‘Kitsch’ over wansmaak in het dagelijks leven, eveneens met animatiedagen. Daarnaast zijn er de onderwerpen: ‘Beweging’, ‘Brons’, ‘Verantwoord speelgoed’, ‘Drukwerk voor Alledag’ en ‘Kind, kunst, creatief’ waarover Amarant U voorstellen kan doen. Tenslotte is Amarant bereid gemeenten, verenigingen e.a. met ervaren medewerkers bij te staan voor hun tentoonstellingen en kunstmanifestaties. |
| |
⚫ | Luigi Corsanini, steenkapper te Carrara (Italië) heeft sinds lang het initiatief genomen om Vlaamse beloftevolle kunstenaars uit te nodigen bij hem in het atelier. Ieder jaar wil hij zo een kunstenaar één maand (juli of augustus) bij zich gratis logeren met kost en inwoon. De aangeduide kunstenaar verplicht er zich toe één beeldhouwerk in marmer af te werken onder zijn toezicht in zijn studio. De steen wordt hem gratis ter hand gesteld en blijft eigendom van de kunstenaar. Vanaf 1982 heeft Luigi Corsanini deze studiobeurs toevertrouwd aan de raad van beheer van Pro Arte Christiana te Vaalbeek. Deze zal in overleg met Luigi Corsanini zelf de kunstenaar aanduiden. Bij de stichting van deze studiebeurs heeft Luigi Corsanini erop gestaan dat de eerste studiebeurs zou gegeven worden aan Pater Rik Van Schil die zijn intieme vriend is. Hij is, samen met Pater Geroen de Bruycker, animator van de vzw P.A.C., die zich reeds 25 j. ten dienste stelt van de christelijke Kunst en de kunstenaars, d.m.v. tentoonstellingen, ateliers, prijskampen e.a. Zij is gevestigd naast het Philosophicum der Minderbroeders te Vaalbeek bij Leuven (Prosperdreef). Geroen de Bruycker presenteerde de jubilerende instelling bij de BRT radio op 18-4. Wij hopen dat de Vl. TV er ook een uitvoerige uitzending aan zal wijden in een kunstrubriek (en dus niet in de KRTC-rubriek). |
| |
⚫ | Sint Lutgart, patrones der Dietse taal en letteren wordt dit jaar gevierd o.m. door Tongeren (waar zij 7 eeuwen geleden werd geboren) en door Affligem (vooral om reden van het Dietse werk in 20.000 verzen van de monnik Willem van Affligem). Vele beeldende, schrijvende en musicerende Vlaamse kunstenaars hebben haar als thema genomen in hun werk o.m. schilders en tekenaars vanaf Kaspar de Crayer tot Bert van den Broeck, glazeniers als Eugeen Yoors en Frans Van Immerseel, beeldhouwers vanaf Matthias Braun tot Albert Poels en Pol van Esbroeck; toondichters als Emiel Hullebroeck, Ivo Mortelmans, Remi Ghesquière en Armand Preud'homme; dichters vanaf Willem van Affligem tot August van Cauwelaert, Albe, Reninca, Bert Peleman, Jan Veulemans, enz. hagiografen vanaf Thomas van Cantimpré tot Albert van Royen en mevr. Buckinkx-Luyckx; geleerden als D. Stracke, L. Reypens, B. Spaapen (Ruusbroecgenootschap), Amandus Bussels (Achel), A. de Boutte, J. Lowel. Het is de Limburgse filoloog en Vlaamse strijder Jan-Hendrik Bormans die het hs. van Broeder Gheeraert over Lutgart ontdekte in 1857 en in ‘Dietsche Warande’ publiceerde. Van hem kwam het voorstel dat hij tot Guido Gezelle richtte om haar tot patrones van de Dietse taal ten letteren uit te roepen. Zo ontstond de ‘Gilde van Sint Luutgaerde’ en werd zij door de Blauwvoeterij als ‘schutsvrouwe van Vlaanderen’ vereerd. De VTB-VAB organiseert dit jaar een Sint-Luutgart-prijskamp voor beeldende kunstenaars. Abdij Affligem organiseert van 24-4 tot 9-5 een grote St.-Lutgartviering met tentoonstelling ‘Lutgardis nu’ in het Cult. Centrum. Talrijke kunstenaars en eigenaars van kunstwerken hebben hun medewerking toegezegd: de Abdij van Affligem, Eugeen Van den Broeck, Bert Van den Broeck, Dries Van den Broeck, Roger en Greet De Boeck, Herman De Cuyper, Michiel Leenknecht, Bob Daenen, Marc De Bruyne, Jan Wouters, Geert
Vanallemeersch, Alice De Bevere, Renaat De Smedt, Mevr. Dosfel, Frank-Ivo Van Damme, Rik Van Ruysseveldt, Jan Flameng, Wies Pee, Ivo Mortelmans, Van Immerseel Fr. (†). Verder: het Ruusbroecgenootschap Antwerpen, de abdij Dendermonde, de abdij Kolen-Kerniel, de Lutgartparochies van Tongeren, Roeselare, Kortrijk, Zuun, Assebroeck, Dendermonde, Sint-Niklaas, Sint-Lutgardisschool Antwerpen, ... |
| |
⚫ | Over Moraal en het theater schreef J. van Hoeck in ‘Kunst en Cultuuragenda’ (P.v.S.K., Brussel) enkele behartenwaardige beschouwingen, naar aanleiding van een paar verklaringen, die hem ergerden. De eerste is van de Nederlandse cabaretier Leen Jongewaard:
‘Ik kan niet tegen keurigheid noch tegen burgermansfatsoen. Alles onder tafel blijven schuiven, het doen of er dingen niet bestaan. Vastgespijkerd zitten aan ik weet-niet-wat-voor-moraal. Het is volgens mij de zin van theater om dat voortdurend door te zagen.’
De tweede is van Fr. Verreyt in de Nieuwe: ‘Ik herinner me, na zoveel jaren, dat een directeur van een van onze toen drie officiële gezelschappen, me vertelde dat hij, om er niet aan kapot te gaan, de lectuur van Die Ermittlung (Weiss) opgaf. Zo'n dingen vind ik betreurenswaardig: wie zich met theater inlaat moet toch tegen een en ander bestand zijn.’ Daarop antwoordt J. van Hoeck:
‘Is het de essentiële opdracht van het theater alles onder eender welke vorm te tonen: geweld, wreedheid, seks, ellende, allemaal dingen, waarvoor wij ons instinctief afschermen. Moet het theater gewoon alle morele normen doorzaken en moet wie zich met theater inlaat tegen alles bestand zijn?
Zijn theater en moraal ook al natuurlijke vijanden?
Wij, onervaren moraalfilosofen, zitten tegen deze vragen een beetje onbeholpen aan te kijken en weten het antwoord niet. Maar als ooit zou blijken dat het theater in dit grenzeloos radicalisme zichzelf heeft verstikt, lopen wij niet treurend achter de lijkwagen aan.’ |
| |
⚫ | De Vereniging van Vlaamse Toneelauteurs nam het initiatief van een Promotiecentrum van Vlaamse Dramaturgie te creëren, dat op 18 februari te Antwerpen werd geopend. Dit centrum heeft tot doel het schrijven te bevorderen van luisterspelen, televisiespelen en toneel en dit voor de eigen leden. Anderzijds wil men ook promotie maken voor Vlaams werk in het buitenland en zal de V.V.T. (Dorpstraat 111 - 2710 Wuustwezel) voor vertalingen in het Frans en in het Engels zorgen. |
| |
| |
⚫ | Het KADOC (Kath. Documentatie en Onderzoekscentrum) kende - getuige het jaarverslag 1981 - dit jaar een belangrijke evolutie en expansie, dank zij de opname in de Centrale Biblioteek van de K.U.L. (Mgr. Ladeuzeplein 21). Steeds meer cult. en andere organisaties, tijdschriften en individuen bezorgen aan het Centrum belangrijke documenten en archivalia, die voor consultatie en voor de geschiedschrijving nuttig zullen blijven. Ook gebeurt er meer en meer historisch onderzoek. Het is al te spijtig dat van de enorme culturele en artistieke activiteiten, die groeiden uit de christelijke gemeenschap over de eeuwen heen, zoveel is verloren gegaan. Dat moet vermeden worden in de toekomst. Aanbevolen! |
| |
⚫ | Het Colloquium over het boek in het LUC te Diepenbeek benadrukte als concrete voorstellen ten voordele van de boekcultuur o.m.:
- | Het oprichten van een Raad voor het Boek voor Noord-Zuid (A. Grypdonck). Als doel de verdediging van het boek naast en door de (opdringerige) andere media. De lezer moet prioriteit krijgen boven de uitgever en de boekhandel. Alle partijen, die met het boek te maken hebben, moeten erin betrokken worden. |
- | Reclame-spots op de TV, vóórinformatie door de boekhandel, vernieuwing in de presentatie van het boek, boekenverkoop op de wekelijkse markt, benadrukking van de gezelligheidswaarde van het boek naar Amerikaans model in de publiciteit, enz. (J. Hemels). |
|
| |
⚫ | Een Debat over het Statuut van de beeldende kunstenaar had plaats in de Leuvense Fac. v. Letteren en Wijsbegeerte: Frans Minnaert, W. Juwet, M. Boon, P. de Vylder, Adr. v. Raemdonck en initiatiefnemer J. van Bergen als moderator.
I.v.m. het kunstonderwijs verdedigde P. de Vylder dat de opvatting van kunst als ambacht moet verdwijnen ten voordele van een vrijere artistieke houding. Bovendien moet het meer rekening houden met de economische kansen van de kunstenaar, volgens F. Minnaert, die ook meer aandacht vraagt voor een esthetische opvoeding in functie van de hedendaagse kunst. De leraars zouden moeten verplicht worden zelf te exposeren en contact houden met de kunstmarkt, volgens A. van Raemdonck.
Verder stelt W. Juwet gebrek aan coördinatie vast tussen de vele staatsadministraties die met kunst te maken hebben. Kunstenaars-loontrekkenden mogen nu een hoger maximum aan toegelaten bijverdienste uit eigen kunstwerk hebben (550.000 fr.), zonder door de fiscus als zelfstandig te worden beschouwd; bovendien profiteren zij van de actie ‘Kunst in huis’ en van de BTW-verlaging bij verderverkoop van hun werk. Jonge kunstenaars kunnen onmogelijk van hun kunst leven (ook niet vele ouderen overigens). De kunstenaar zou door de fiscus niet als middenstander mogen behandeld worden, maar moet een eigen fiscaal en sociaal statuut krijgen. Ook de promotie in het buitenland is minimaal, zoals de promotie door onze musea. De kunsthistorische vorming der toekomstige conservators bereidt hen niet voor op die taak, zegt J. van Bergen terecht. Ook zijn er te veel zondagschilders op de kunstmarkt. |
| |
⚫ | Ook het Ballet was in de voorbije weken het voorwerp van een Leuvens debat nl. in de universitaire kring 't Stuc.
J. Brabants (Antwerpse Sted. Inst. v. Ballet) heeft voor het openhouden van die school ca. honderd leerlingen nodig, maar deze kunst is zo moeilijk en veeleisend dat strenge normen nodig zijn en weinigen een hoog niveau bereiken. J. Roels (d'oude Kapel, Gent) stelde dat ook van de toeschouwer veel vereist is, omdat zovele verschillende oogpunten aan bod komen en de meeste toeschouwers erg gelimiteerd zijn. Luc Vervaecke ('t Stuc) onderlijnde de noodzakelijkheid deze kunst te steunen en op haar esthetische waarde te beoordelen: meer mensen zouden tot ballet dienen te worden opgeleid, zowel wat het professioneel beoefenen dezer kunst als wat het publiek betreft. J.C. Wilmans (Ned. Centraal Dansberaad) ziet in Nederland een twintigtal balletgezelschappen, maar meer dan de helft van de topdansers komen uit het buitenland; trouwens de opleiding tot dans en danswaardering laat veel te wensen over, evenzeer trouwens als de subsidiëring. |
| |
⚫ | Sabam deelt mede dat de Technische Commissie van de Intern. Ver. v. Auteursrechten BIEM/CISAC betreffende de dramatische en letterkundige werken bijeen kwam te Dubrovnik op 27 oktober 1981. Voornamelijk het algemeen probleem van de uitwisseling van documentatie tussen de verschillende auteursverenigingen werd besproken. In grote en letterkundige rechten is de oplossing voor dit probleem nog maar in een beginstadium. Daar zijn drie redenen voor: primo gaat het over een relatief klein aantal werken in verhouding tot het immens aantal waarover de kleine rechten handelen; secundo, reizen taalgebonden werken niet zo gemakkelijk de wereld rond; tertio is het aantal auteursverenigingen dat zich met groot en letterkundig recht bezighoudt, jammer genoeg zeer beperkt. De technische evolutie (teledistributie, satellieten, reprografie, videogrammen,...) brengt vlug verandering in deze toestand. De auteursverenigingen moeten zich dan ook aanpassen en zich technisch uitrusten.
Een eerste stap daartoe zal gedaan zijn dank zij de internationale fiche, waarvan een model door de Commissie werd goedgekeurd. Zich baserend op het document aangewend voor de kleine rechten en mits enkele aanpassingen, zal de internationale fiche gevolg geven aan de specifieke vereisten van de dramatische werken, zoals de aanduiding van het aantal bedrijven, de vrije verdeelsleutel, territoriale en andere exploitatiebeperkingen. Voortaan zullen er dus 3 soorten documentatiefiches bestaan: - een voor de muziekwerken; - een voor de toneel- en letterkundige werken, met inbegrip van de radiowerken; - een voor de films en televisiewerken.
De Raad van Beheer van Sabam heeft beslist ook in 1982 creatiepremies te verlenen. Hij heeft het niettemin nodig geacht enkele kleine wijzigingen te brengen aan het reglement dat in 1980 werd opgesteld.
Het gewijzigd reglement voor het bekomen van de creatiepremie en de nodige formulieren voor de aanvragen tot het bekomen van bedoelde premies kunnen op de hoofdzetel van Sabam, Aarlenstraat 75-77, 1040 Brussel, (Dienst Public Relations), bekomen worden. De premies worden uitsluitend toegekend aan de creatie van toneelwerken, luisterspelen en muzikale composities of baletten van kunstenaars die lid zijn van Sabam. |
| |
⚫ | De vrijwaring der auteursrechten tegenover de reproduktie door Video wordt met de dag noodzakelijker. De auteursrechtenvereniging Sabam geeft daarom aan haar leden volgende raad:
- | Aan de auteurs en componisten: Bij het afsluiten van uitgave-contracten moeten zij, in overeenstemming met de uitgevers, er voor zorgen dat gestipuleerd wordt dat videorechten zullen verdeeld worden zoals mechanische reproduktierechten, en dat Sabam (en haar zusterverenigingen in het buitenland) ze zal beheren. |
- | Meer bijzonder aan de auteurs en componisten die meewerken aan een film: Films zullen waarschijnlijk gebruikt worden voor de eerste vorm van video-exploitatie, door films op deze manier onder het publiek te verspreiden.
Nu is het gebruikelijk dat auteurs en componisten hun reproduktierechten aan de producers afstaan. Al valt dit te betreuren, het is waarschijnlijk niet mogelijk, in ieder geval niet onmiddellijk, om van die gewoonte af te stappen. Maar de auteurs en componisten die in dat geval verkeren moeten in ieder geval de eventuele video-exploitatie uit het produktiecontract sluiten, en doen stipuleren dat zij de er aan verbonden rechten zelf behouden en ze laten beheren door Sabam (en haar zusterverenigingen in het buitenland). |
- | Aan de uitgevers en schrijvers: Bij het afsluiten van sub-uitgavecontracten voor exploitatie in het buitenland moeten zij stipuleren dat video niet beschouwd wordt als een film maar als een vorm van mechanische reproduktie, en dat de er aan verbonden rechten beheerd worden door Sabam (en haar zusterverenigingen in het buitenland).
Ook wanneer zij, omgekeerd, over een buitenlands werk onderhandelen voor exploitatie in België, moeten zij trachten van hun partner dezelfde regeling te bekomen. |
|
| |
⚫ | Het nieuw adres van het Bestuur v. Volksontwikkeling en Biblioteekwezen is: Min. v. Ned. Cultuur, Bestuur v. Volksontwikkeling en Openbaar Biblioteekwezen, Parochiaanstraat 15-23, 1000 Brussel (i.p.v. Sainctelettesquare). |
| |
⚫ | Het tds. Dietsche Warande houdt zijn jaarlijkse literair week-end op 12 en 13 juni te Dworp in het KAJ-domein, met o.m. een interview van André Demedts en Herwig Hensen. Inschrijven: F. Fraters, Eikenboslaan 21, 3200 Kessel-Lo. |
| |
Zij rusten in vrede bij de heer
† | Kunstglasschilder François Steeno (o Evere, 30-6-1909) overleed op 5 april te Mechelen. Hij beoefende zijn kunst met talent, o.m. voor het kerkgebouw. |
† | Dichteres Angele de Bremaeker (o 1893 St.-Ulriks-Kapelle) overleed op 17-2-1982 in Hekelgem. Schreef sterk muzikale gedichten waarop vele toondichters componeerden, o.m. haar zoon Victor van Franchen. |
† | Voordrachtkunstenaar en regisseur Remi van Duyn overleed 72 j. oud op 16 mei in Zuid-Frankrijk na een schitterende loopbaan o.m. in de regie van grootse openluchtspektakels. |
† | Musicus Jan Rouwet (o Bree 29-10-1914) overleed op 21 mei '82 te Hasselt. Hij is vooral bekend als medeoprichter van een der befaamdste Vlaamse koren, het Hasseltse A Capellakoor. |
Kunstenaarsverbond en tds. ‘Vlaanderen’ bieden aan de naastbestaanden van onze afgestorven CVKV-leden hun christelijke deelneming.
|
|