b) Er wordt wel gewerkt vanuit een ruime cultuuropvatting
Cultuur grijpt in op het hele leven en op de ganse samenleving. Het is het leven zelf in al de domeinen waarop de mens uitdrukking wil geven aan waarden en vorm wil geven aan natuur. Cultuur helpt leven. Het helpt niet vluchten uit het leven.
Cultuur wordt geschraagd door een geheel van inspirerende waarden en getekend door de mogelijkheden van de concrete levenssituatie.
De domeinen waarop de mens cultuurscheppend optreedt kunnen volgens verschillende criteria ingedeeld worden.
Aldus maakt A. Dondeyne b.v. het onderscheid tussen het domein van het stoffelijke, het geestelijke, het zedelijke, het godsdienstige.
Op al deze domeinen kan de mens sporen nalaten van zijn inspiraties en aspiraties. Zo situeert zich op het domein van het stoffelijke o.m. de wijze van zich kunnen/willen voeden, wonen, kleden, enz. Zo kan b.v. de manier waarop men zich voedt éénzijdig, verstard of overdadig zijn.
Welnu, de zorg voor een rijke - en toch sobere - verscheidenheid in voeding en de bekommernis het steeds sluipend gevaar voor verstarring in voedingsgewoonten te doorbreken, zijn waardevolle cultuur-activiteiten. Aldus situeert kunst en hoffelijkheid zich slechts op een klein - zij het waardevol - domein van de cultuur.
Cultuur strekt zich uit over alle domeinen waarop de mens poogt de kwaliteit van zijn bestaan te verbeteren. Cultuur moet worden opgevat als vermenselijking van de mens en de samenleving.
Cultuur is uiteindelijk in wezen een menselijke scheppingsdaad, waardoor de mens zichzelf (subjectieve cultuur) en/of de samenleving (objectieve cultuur) vermenselijkt, door het tot stand brengen van meer welvaart en welzijn, door het scheppen van meer schoonheid, door het ontwikkelen van een inspirerende waardenschaal, enz.
Kortom, cultuur is iets van, voor en door de mens. De mens en de menswording is de zin van de cultuur.
Het is vanuit deze ruime cultuuropvatting dat binnen de Christelijke Arbeidersbeweging gedacht en gehandeld wordt. In het kader van deze ruime cultuuropvatting heeft de Christelijke Arbeidersbeweging inzonderheid steeds de waarde van de arbeid beklemtoond en de waardering daarvoor bepleit.
Inzonderheid via de arbeid die hij presteert schept de arbeidende mens voortdurend cultuur. Hierbij dient dus niet uitsluitend gedacht aan de arbeid van de artiest, maar tevens aan de arbeid van de bouwvakker, de T.V.-technicus, de leerkracht, enz.
Zij allen produceren goederen en diensten op verschillende domeinen die het cultuurpatrimonium in stand houden, vergroten en/of - hopelijk ook - verrijken.
Door hun arbeid zorgen zij ervoor dat de wereld meer gecultiveerd wordt, d.i. voor de mensen meer bewoonbaar wordt gemaakt.