46
Jos Tilleux
75
Jos Tilleux: Renaat Veremans.
Jos Tilleux was een briljante leerling aan de Antwerpse Akademie en het Hoger Instituut. Zijn artistieke loopbaan loste alle beloften in. Hij woont nu wel in de Sinjorenstad, maar bracht een groot deel van zijn leven door in de stad van Timmermans, Veremans en Van der Hallen, die dan ook stuk voor stuk in zijn leven geïntegreerd waren en met wie hij omging als met huisgenoten. Opsomer, Van Rompaey en de la Haye waren vrienden van den huize en samen met hen mogen we Tilleux beschouwen als vaandeldrager van de Lierse schildersschool. Inmiddels heeft hij het in zijn werk niet alleen bij het Netedal gehouden, ook Antwerpen, stroom en haven, hebben aan zijn werk gestalte gegeven. Verder deinde zijn scheppingsdrift uit naar de Kempense heide, West-Vlaanderen, Nederland en zelfs Parijs. Laten we ons echter niet bepalen tot de geografische gegevens voor wat zijn interesse betreft. Hij is een schilder die overal ‘gewerkt’ heeft, hij is er ook een die alles aankan. Hij kan niet alleen een onderwerp uit de verf halen, hij is niet alleen technisch hoog begaafd, hij kan ook ‘schilderijen maken’, geïnspireerd in hun visie, verantwoord in hun kleur en kompositie. Moeilijkheden bestaan voor hem niet. Hij heeft een inzicht in alle problemen die zich gedurende het werk zouden kunnen voordoen. Hij kent en beoefent alle genres.
En die realiseert hij dan in een nimbus van glorierijk licht, doordrenkt van het optimisme, dat ook gans zijn persoonlijkheid kenmerkt en dat voor hem een geloof schijnt uit te maken. Dat licht, die heldere kleuren, treft men aan in zijn landschappen, bloemstukken, stillevens, genretaferelen, portretten. Vooral echter is hij een meester in zijn landschappen; zuiver en spontaan van kleur, trefzeker van kompositie. Al schilderde hij enorm veel in zijn leven, toch herhaalt hij zich nergens. Nooit verraadt zijn inspiratie hem of moet hij zijn toevlucht nemen tot foefjes of het kopiëren van zichzelf. Het is zijn onverwoestbare jeugd en zijn eeuwig optimisme dat hem in elk van zijn werken telkens weer volledig kreatief maakt en hem hernieuwt. Bij hem geen procédé dat sukses verzekert, geen fabriceren van schilderijen aan de lopende band. Het is daarbij een weelde te mogen genieten van het milde licht dat uit zijn doeken straalt. We kunnen hem gerust een luminist noemen. Van het Franse impressionisme vertrekkend, gaat zijn werk overigens weleens tot aan de grenzen van het ekspressionisme. Dat verscheidene van zijn doeken in het buitenland hangen of door de Staat werden aangekocht, zal niemand verwonderen. Het omvangrijke werk van deze lieftallige man vol warme menselijkheid, is een oase van blijdschap in al zijn onuitputtelijke verscheidenheid. Elk stuk is een boodschap van blijmoedigheid en een getuigenis van de wisselende atmosfeer der dingen.
Jos van Rooy