Leo Taeymans: schilderij.
vooropgezet. Men vergete daarbij niet dat meer dan de helft van de inzenders buitenlanders waren. Het werk van Leo Taeymans, dat tussen alle richtingen zijn eigen verschijning vond, moet de juryleden wel danig bevallen hebben, als men weet, ik herhaal het, dat Leo niet naar de waardering van velen zoekt. Hij is de man van de poëzie van de eenvoud. Hij is een asceet in de kunst.
Zijn schilderijen zouden beter in een kloostergang passen dan in een salon. Ook het bekroonde werk is niets dan het uitpuren van realistische dingen, samen met het uitpuren van stemmingen. We zouden durven spreken van een magisch realisme.
In hoofdzaak bestaat het uit een prachtig naakt op het rechtervlak, gans zuiver, hiëratisch bijna. De weergave van de vrouwelijke onaantastbaarheid, zonder enige ziekelijkheid. De andere helft van het vlak wordt gevuld met het voorzicht van een kast, een bloemenvaas met lamp, een kinkhoren, een pasbuste. Alles eenvoudig maar ritmisch van opbouw, zuiver van faktuur, al kunnen we dit schilderij rijk gestoffeerd noemen als we het met ander werk van hem vergelijken. Maar ook degene die het ‘armst’ schijnen, zijn telkens in een sluier van geheimzinnigheid gehuld en ook daar is alles in al zijn technische afgewerktheid het tegengestelde van bourgeoiskunst. Zijn werk ademt rust uit en vraagt rust om ermee in kontakt te komen.
Jos van Rooy