Robert Geenens: schilderij.
telkens hetzelfde konsekwent technische kunnen terugvinden en zelfs de neerslag van de verschillende strekkingen, die een voor een aan hem voorbijgingen. Maar hij vindt ze alle zo weinig volks. Ze moeten zich toch nog altijd tot de happy few wenden om hun leven wat te rekken... Geenens is een filosoof. Hij is een belezen man. Hij heeft de wereld gezien. Hij streeft niet krampachtig naar opgang of verkoop. Hij is niet bevreesd om zijn kans te laten voorbijgaan. Eigenaardig is het wel: als iedereen figuratief schildert, doet hij het tegenovergestelde.
Deze lukse kan hij zich permitteren zonder de kontinuïteit van zijn werk te breken. Dat is Geenens. Toch staat hij niet los van alles en allen. Hij voelt nog steeds een zekere affiniteit met de mensen van ‘zijn’ generatie en zoekt tevergeefs naar een houvast in de huidige. Hij schrijft even vlot in het Frans bijdragen in ‘Marine’ als Nederlandse in ‘Periscoop’. Hij hoort zich liever magisch realist dan surrealist noemen. Zijn mooie droom, die al zoveel jaren met de werkelijkheid gekonfronteerd werd, heeft van hem een zachtmoedig, een begrijpend mens, een aristokratische stoïcijn gemaakt. Zijn surrealisme evolueert naar het abstrakte toe, naar een wereld vol dreigende gestalten, evengoed als naar verfijnde poëzie. Deze dualiteit schijnt zijn kunst telkens opnieuw te kunnen bevruchten en werken te scheppen, die geen boodschap hoeven te brengen, geen engagement op zich te nemen, maar alleen mensen en dingen estetisch trachten te benaderen.
Jos van Rooy