Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 20
(1971)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermdBelgiëHoewel er over het principe zelf geen betwisting bestaat, is het aanbrengen van kunstwerken in openbare gebouwen in België aan geen enkele verplichting onderworpen. Er is geen speciaal budget voor voorzien, evenmin als door enig wettelijk voorschrift de verplichting wordt opgolegd om, zoals in andere landen, een zeker procent van de kostprijs der gebouwen voor dit doel aan te wenden. Elke beslissing ter zake berust bij de Minister van Openbare Werken en hangt in laatste instantie af van zijn budgettaire mogelijkheden. Eventueel laat hij zich met het oog op het kiezen van een kunstwerk en van een kunstenaar, alsmede bij de uitvoering van het werk, door een daartoe in zijn departement ingestelde kommissie van advies voorlichten. | |||||||||||
DuitslandZowel op federaal vlak als op het vlak van de ‘Länder’, bestaat er in West-Duitsland een reglementering, uitgaande van de inwendige diensten van de bevoegde ministeries, die de verplichting oplegt om 2% van de netto-kosten van de openbare gebouwen, aan het kunstaspekt van deze gebouwen of instellingen te besteden. Dit percentage moet het geheel van de voor het artistiek aspekt van deze gebouwen gemaakte uitgaven dekken. In bepaalde gevallen nochtans wordt dit percentage niet volledig opgebruikt. Dit is het geval wanneer het om grote plannen gaat (bv. universitaire gebouwen) of om gewone funktionele gebouwen (bv. militaire gebouwen). Deze reglementering geldt niet voor de privé-sektor. | |||||||||||
FrankrijkDe Franse wetgeving voorziet dat 1% van de staatsuitgaven voor openbare gebouwen, aan kunstwerken moet besteed worden. Dit heeft niet alleen betrekking op de openbare gebouwen, maar ook op deze welke met staatssteun worden opgericht en dit voor het bedrag van de staatstussenkomst. Het gebruik van de aldus beschikbaar gestelde bedragen wordt toevertrouwd aan een Nationale Kommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de administratie, de architekten en de kunstenaars. Zij onderzoekt de ontwerpen die haar door de architekten, belast met de uitvoering van het werk werden voorgelegd; door de algemene visie, die hij zich van het werk heeft gevormd, is de architekt inderdaad het best geplaatst om het werk van de kunstenaar in het geheel te integreren. Deze regeling schenkt evenwel geen algemene bevrediging:
(Bron: Berichten van het Ekon. en Soc. Instit. v.d. Middenstand) | |||||||||||
Rome pro behoud van het kunsthistorisch patrimonium‘Door de eeuwen heen heeft de kerk steeds met biezondere zorg haar eigen kunstschatten bewaard. Met de liturgische vernieuwing heeft men vaak weinig passende wijzigingen aan de heilige plaatsen aangebracht en op deze wijze kunstwerken van een onschatbare waarde verwoest’. Deze passus komt uit een brief, die de Kongregatie voor de Klerus heeft gericht aan de bisschoppenkonferentie. De Kongregatie heeft zelf een zeven-puntenprogramma opgesteld, met het oog op het behoud van het kunsthistorisch patrimonium van de kerk. Dit programma vermeldt onder meer:
| |||||||||||
[pagina 257]
| |||||||||||
| |||||||||||
Buitenlandse tentoonstellingenDuitslandGalerie G, Berlijn: Marino Marini (tot 25/7) Eat-Art-Galerie, Düsseldorf: Morellet's ‘Mord les’ Kunsthalle, Keulen: Vasarely (tot 19/9) Wallraf Richartz-Museum, Keulen: Dürer und sein Zeit (tot 26/9) Museum f. Ostasiat. Kunst, Keulen: Yoshitoshi (kleurhoutsneden) (tot 7/10) Städtl. Museum, München-Gladbach: Jasper Johns (volled. graf. werk) (tot 1/8) Haus der Kunst, München: München 1971 (tot 12/9) Germ. Nationalmuseum, Nürnberg: Albrecht Dürer (tot 1/8) - Malerei und Grafik der Dürerzeit (27/8 tot 31/12) Kunsthalle, Nürnberg: 2. Biennale ‘Was die Schönheit sei, das weiss ich nicht’ (tot 1/8) Engeland Royal Pavilion, Brighton: Follies and Fantasies (tot 30/8) The Queens Gallery, Londen (Buckingham Palace): Dutch Pictures form the Royal Collection Royal Academy, London (Piccadelly): From Ensor to Permeke (vanaf 15/9) Italië Museo Naz., Torino: ‘Der blaue Reiter’ (tot eind oogst) Frankrijk Musée du Louvre, Parijs: François Boucher (tot 27/9; dinsd. gesloten) Musée national d'art moderne, 13 av. Pr. Wilson, Parijs: Centenaire de Rouault (tot 27/9) Musée national d'art moderne de la Ville, 11 av. Pr. Wilson, Parijs: Monory, Ado, Segui (tot 19/9) Grand Palais, Parijs: Art suisse comtemporain (tot 5/9) Musée Rodin, Parijs: 4e Exp. int. de sculpt. contempor. (tot 30/9) Musée Nat. des Porcel, Sèvres: La céramique de Rodin à Dufy (38 keramisten) (tot 1/11) | |||||||||||
NederlandRijksmuseum, A'dam: Hollandse wandtegels (tot 30/9) Gemeentemuseum, Arnhem: Hoogtepunten uit de verz. Kröller-Müller (tot 31/12, wegens sluiting van Otterlo) Park Sonsbeek, Arnhem: Sonsbeek buiten de perken, ruimte en ruimtelijke relaties (tot 16/8) Raadhuis Bolsward: Frans Masereel, gravures (tot 15/8) Krabbedans, Eindhoven: Grafiek uit van Abbemuseum (tot 22/8) Kunstz. Markt 17, Enschede: Sonsbeek buiten de perken (tot 19/8) Bonnefantenmuseum, Maastricht: Projekt Wechgelaar (tot 16/8) Gemeentemuseum, Nijmegen: Bruegel gezien door fotogr. Seidel (tot 2/8) Aan ‘Sonsbeek buiten de perken’ nemen nog deel: Groningen, Rottum, Drienerlo, Maastricht, Dordrecht, lerseke, A'dam, Haarlem, Leyden, R'dam, Santvoort. Onmogelijk hier alles over te drukken wat tot jolijt van de toeschouwers is voorbereid; Wim Beeren van het Stedelijk van Amsterdam treedt op als dirigent van het geheel. Warm aanbevolen. (Adres: Sonsbeek '71, Tellegenlaan 7, Park Sonsbeek, Arnhem; tel. 085-45 11 00 / 45 42 00) Zwitserland Kunstmuseum, Basel: Jim Dine, grafiek (tot 25/7) Im Erker, St. Gallen: Rob. Motherwell (tot 28/8) Kunstgewerbemuseum, Zürich: Walter Gropius (tot 22/8) Maeght, Zürich: Chagall Musée fed., Genève: Huit artistes nègres des USA (tot 5/9) |
|